Kohdataan somessa
Sosiaalisessa mediassa eli somessa voit tutustua ihmisiin ja pitää yhteyttä tuttujen kanssa.
Tällä sivulla on vinkkejä ihmisten kohtaamiseen somen palveluissa.
Valitse sinulle sopivat palvelut
Sosiaalisen median eli somen palveluita ovat esimerkiksi
- Snapchat
- YouTube.
Eri palveluissa pidetään yhteyttä eri tavoin. Voit käyttää niitä palveluita, jotka sopivat sinulle parhaiten.
Esimerkiksi Instagramissa julkaistaan kuvia, tarinoita ja videoita. WhatsAppissa lähetetään viestejä ja soitetaan videopuheluita. YouTube on tarkoitettu videoiden julkaisuun.
Pohdi:
- Mitä somen palveluita sinä käytät?
- Mitä somen palveluita haluaisit käyttää?
Huomioi toisten tunteet
Somen palveluissa yhteydenpito on erilaista kuin kasvotusten.
Kun juttelet kaverin kanssa kasvotusten, näet hänen ilmeensä ja eleensä. Kuulet myös hänen äänensä. Ne kertovat sinulle, miltä kaveristasi tuntuu.
Somessa et aina näe keskustelukaveriasi. Silloin sinun voi olla vaikea tietää, miltä kaveristasi tuntuu.
Mieti seuraavia asioita, kun kirjoitat somessa:
- Miltä sanomasi asiat tuntuvat muista?
- Miltä sinusta tuntuisi, jos joku sanoisi saman asian sinulle?
- Sanoisitko saman asian kasvotusten?
Näin huomioit toisten tunteet somessa:
- Ole kohtelias ja ystävällinen
- Rohkaise ja kannusta
- Kysy ja kuuntele toisen mielipidettä
- Odota omaa vuoroasi, älä keskeytä
- Jos loukkaat toisen tunteita, pyydä anteeksi
Osoita tunteita kuvilla
Somen palveluissa voit lisätä tekstin joukkoon pieniä kuvia eli emojeita.
Kuvilla voit lisätä tekstiin tunteita. Hymyilevä naama esimerkiksi kertoo, että haluat olla ystävällinen.
Kuvat vähentävät väärinymmärryksiä.
Kuvilla voit ilmaista myös tunteita ja asioita, joita et osaa kirjoittaa.
Mieti, millä emojilla voisit kertoa seuraavat asiat:
- Olen iloinen
- Tykkään sinusta
- Kiitos
- Minua naurattaa
- Rakastan sinua
Ole rehellinen ja rohkea
Sinulla on somessa samat oikeudet kuin muuallakin.
Sinulla on esimerkiksi oikeus kertoa mielipiteesi. Mielipiteesi ei kuitenkaan saa loukata muita.
Muista nämä, kun kerrot mielipiteesi:
- Kerro mielipiteesi ja ajatuksesi jämäkästi, mutta ystävällisesti.
- Kerro ajatuksistasi tai tunteistasi rehellisesti, älä kuitenkaan loukkaa.
- Jos et ymmärtänyt mitä toinen kirjoitti, kysy rohkeasti uudestaan.
- Jos jokin menee pieleen, yritä uudestaan.
Mieti rauhassa, mitä julkaiset
Kun julkaiset jotain somessa, et saa sitä sieltä enää pois. Vaikka poistat julkaisun, joku on jo voinut jakaa sen eteenpäin.
Harkitse siis rauhassa, mitä julkaiset tai jaat.
Somessa ei kannata jakaa mitään sellaista, mitä et jakaisi muualla.
Tarkista ennen julkaisua, näkyykö julkaisusi vain yhdelle ihmiselle vai suurelle porukalle. Suurelle porukalle kannattaa jakaa vain sellaista, minkä kaikki saavat nähdä.
Pohdi:
- Millaisia asioita sinä olet jakanut somessa?
- Mitä et julkaise somessa?
Älä kirjoita vihaisena
Vihaisena tulee helposti sanottua asioita, joita katuu myöhemmin. Siksi somessa ei kannata julkaista mitään vihaisena.
Jos olet vihainen, ota aikalisä. Anna tunteidesi laantua. Mieti sitten uudestaan, mitä haluat julkaista.
Ole kärsivällinen
Kaikki ei aina toimi somessa niin kuin itse haluaisi:
- Sinut saatetaan ymmärtää väärin.
- Kaveri saattaa sanoa sinulle jotain ikävää.
- Nettiyhteys voi pätkiä, eivätkä ohjelmatkaan aina toimi.
Somen käyttö vaatii kärsivällisyyttä.
Jos suututtaa, pidä pieni tauko. Yritä sitten uudestaan.
Ongelmiin kannattaa myös pyytää apua luotettavalta ihmiseltä.
Pohdi: Mitä teet, jos sinua suututtaa somessa?
Tunnista luotettavat ihmiset
Somessa kaverit yleensä näkevät asiat, jotka julkaiset. Siksi kannattaa harkita, keitä pyydät ja hyväksyt kavereiksi.
Somessa on myös huijareita. Jos tuntematon ihminen lähettää sinulle kaveripyynnön, harkitse asiaa rauhassa. Voit ensin vaikka selvittää, onko teillä yhteisiä kavereita. Voit kysyä, miksi hän haluaa kaveriksesi.
Jos kaverin käytös huolestuttaa sinua, pyydä apua luotettavalta ihmiseltä.
Pohdi: Ketkä sinä hyväksyt kavereiksi somessa?
Opettele yhdessä
Kohtaamista somessa kannattaa opetella yhdessä luotettavien ihmisten kanssa.
Pyydä somen käyttöön apua vaikkapa
- ohjaajalta
- tukihenkilöltä
- avustajalta
- perheenjäseneltä
- kaverilta.
Pohdi: Kenen kanssa sinä voit opetella somen käyttöä?
Teksti: Jenni Sipilä, 2021
Kuva: iStock
Lähteet ja lisätietoa selkokielellä:
- Näin pidät yhteyttä netissä (tukiliitto.fi)
- Verkko voittaa välimatkat (tukiliitto.fi)
