Olet tässä:
 

Pelaa kohtuudella

Tällä sivulla on tietoa digipelaamisesta. Saat myös vinkkejä oman pelaamisen vähentämiseen.

Digipelejä pelataan digilaitteilla

Voit pelata digipelejä esimerkiksi tietokoneella, tabletilla, pelikonsolilla ja kännykällä.

Digipelejä on monenlaisia. On pulmapelejä, seikkailupelejä, ammuntapelejä, roolipelejä ja monia muita.

Pohdi ja juttele:

  • Mitä digipelejä sinä pelaat?
  • Millä pelaat digipelejä?

Pelaaminen tuntuu hyvältä

Digipelejä pelataan monista syistä.

Pelaaminen tuntuu yleensä hyvältä ja jännittävältä. Pelatessa muut asiat unohtuvat ja moni rentoutuu pelaamalla.

Moni pelaa, koska kaveritkin pelaavat. Useita pelejä pelataan yhdessä kavereiden kanssa.

Pelatessa voi myös tutustua ihmisiin ja saada uusia kavereita.

Digipeleihin voi mennä paljon rahaa

Monet digipelit ovat aluksi ilmaisia, mutta pelissä eteneminen on usein maksullista. Rahalla pääsee esimerkiksi uudelle tasolle tai saa pelissä tarvittavia varusteita.

Pienistä kertamaksuista kertyy helposti suuri summa rahaa.

Pohdi ja keskustele:

  • Meneekö sinulla digipeleihin rahaa?
  • Kuinka paljon rahaa menee päivässä tai viikossa?

Pelien ikärajat suojelevat pelien haitoilta

Digipeleillä on viisi ikärajaa: 3, 7, 12, 16 ja 18 vuotta.

Ikärajat on määritelty laissa. Ne suojelevat lapsia ja nuoria digipelien haitoilta.

Digipeleissä on merkit, jotka kertovat, millaista haitallista sisältöä peleissä on.

Peli voi sisältää

  • väkivaltaa
  • kiroilua
  • pelottavia ääniä tai kauhua
  • seksiä
  • päihteiden käyttöä
  • syrjintää.

Peli voi myös houkuttaa pelaamaan uhkapelejä.

Liiallinen pelaaminen on haitallista

Pelaaminen on mukavaa ja koukuttavaa. Siksi pelaamiseen voi mennä liikaa aikaa.

Liiallinen pelaaminen voi aiheuttaa monenlaista haittaa:

  • Säännöllinen ruokailu unohtuu.
  • Yöunet jäävät liian lyhyiksi.
  • Kavereille ei jää tarpeeksi aikaa.
  • Pelaaja kokee olonsa yksinäiseksi.
  • Liikkuminen jää liian vähäiseksi.
  • Pelaamiseen menee liikaa rahaa.
  • Kavereiden ja perheen kanssa tulee riitaa.
  • Opinnot ja työt kärsivät.

Pohdi ja keskustele:

  • Kuinka usein pelaat?
  • Kuinka kauan pelaat kerralla?
  • Aiheuttaako pelaaminen riitoja?
  • Meneekö pelaamiseen liikaa rahaa?
  • Myöhästytkö koulusta tai töistä pelaamisen takia?
  • Tapaatko kavereita ja liikutko tarpeeksi?

Näin hallitset pelaamista

Jos pelaamiseen menee liikaa aikaa, pelaamista kannattaa vähentää.

Seuraa ensin, kuinka paljon pelaat. Merkitse vaikkapa viikon ajan ylös, milloin ja miten pitkään pelaat.

Päätä sitten vähentää pelaamista. Päätä esimerkiksi päivät ja kellonajat, jolloin pelaat.

Jätä pelaamisen väliin riittävästi taukoa. Pelaa korkeintaan tunti kerralla.

Kerro päätöksestä kavereille ja läheisille ihmisille. Pyydä heitä tukemaan päätöstäsi.

Aseta peleihin aikarajat.

Lataa tietokoneeseen tai kännykkään sovellus, jolla voit rajoittaa pelaamista.

Aseta kännykällä tai kellolla hälytys lopettamisen merkiksi.

Tee pelaamisen sijaan muuta mukavaa. Tapaa kavereita, liiku ja ulkoile.

Hoida tärkeät asiat ja velvollisuudet ennen pelaamista. Silloin voit rentoutua ja pelata hyvällä mielellä.

Pelaa sellaisia digipelejä, joissa voit liikkua samalla.

Pyydä apua

Jos pelaaminen aiheuttaa sinulle vaikeuksia ja pelaamisen vähentäminen on vaikeaa, pyydä apua.

Kerro asiasta luotettavalle ihmiselle, kuten perheenjäsenelle, ohjaajalle, opettajalle tai terveydenhoitajalle.

Voit soittaa myös Peluurin auttavaan puhelimeen: 0800 100 101.

Voit soittaa arkisin kello 12-18.

Peluurista saat tietoa, millaista tukea voit saada omalla paikkakunnallasi.

Pohdi ja keskustele:

  • Milloin pelaat?
  • Mitä muuta tykkäät tehdä kuin pelata?
  • Kenen kanssa voit jutella pelaamisesta?

Katso video Näin pidät digipelaamisen kohtuullisena:

Toimitus: Jenni Sipilä, 2023
Kuva: Unsplash

Teksti perustuu selkokieliseen Tietoa digipelaamisesta -oppaaseen. Oppaan on tehnyt Ehkäisevä päihdetyö EHYT ja Kehitysvammaliitto.

Lataa Tietoa digipelaamisesta -opas (ehyt.fi)