Suositut somepalvelut
Sosiaalisessa mediassa eli somessa voit tutustua ihmisiin ja pitää yhteyttä tuttuihin.
Eri somepalveluissa pidetään yhteyttä eri tavoin. Voit käyttää niitä palveluita, jotka sopivat sinulle parhaiten.
Tällä sivulla voit tutustua suosittuihin somepalveluihin.
Instagram on kuvapalvelu
Instagramissa voit jakaa kuvia ja videoita sekä pitää livelähetyksiä.
Instagram-tarinassa voit julkaista kuvia ja videoita, jotka katoavat 24 tunnin eli vuorokauden kuluessa. Kuvien ja videoiden päälle voit esimerkiksi piirtää ja lisätä tekstiä sekä tarroja.
Voit valita, onko Instagram-tilisi yksityinen vai julkinen. Jos tilisi on yksityinen, voit itse valita, ketkä seuraavat tiliäsi.
Facebookin julkaisut ovat julkisia
Facebookissa voit julkaista omia kuulumisia, kuvia ja videoita. Voit myös kommentoida ja jakaa muiden julkaisuja.
Facebookissa voit myös, liittyä erilaisiin ryhmiin, pitää livelähetyksiä, tehdä testejä, lukea uutisia ja pelata pelejä.
Facebookissa jakamasi asiat näkyvät muille Facebookin käyttäjille.
Messengerin viestit ovat yksityisiä
Messengerissä voit lähettää tutuillesi esimerkiksi tekstiviestejä, ääniviestejä, kuvia ja videoita.
Messengerin keskustelut ovat yksityisiä eli vain keskustelun osallistujat näkevät ne. Keskustelukaveri voi kuitenkin kopioida ja jakaa kuvasi sekä kirjoituksesi.
Messengerissä voit myös soittaa puheluita ja videopuheluita ilmaiseksi.
Videokeskustelussa voit katsoa vaikkapa elokuvia, videoita tai TV-ohjelmia yhdessä kavereiden kanssa.
WhatsAppissa voit perustaa ryhmiä
WhatsAppissa voit lähettää kavereillesi esimerkiksi tekstiviestejä, ääniviestejä, kuvia ja videoita.
Voit viestitellä WhatsAppissa kahden kesken tai ryhmissä.
WhatsAppin viestit ovat salattuja eli vain keskustelun osallistujat näkevät ne. Muut voivat kuitenkin kopioida ja jakaa viestejäsi.
WhatsAppissa voit myös soittaa puheluita ja videopuheluita ilmaiseksi.
Snapchatin julkaisut näkyvät hetken
Snapchatissa voit lähettää kavereillesi viestejä ja julkaista kuvia sekä videoita.
Snapit eli näpsäykset ovat kuvia tai lyhyitä videoita, joihin voit lisätä esimerkiksi tekstiä, hymiöitä ja piirroksia.
Näpsäykset häviävät, kun ne on katsottu. Vaikka näpsäykset näkyvät vain hetken, muut voivat tallentaa ja jakaa ne eteenpäin.
Tarinat sisältävät useita näpsäyksiä. Tarinat eivät häviä heti, kun ne on katsottu, vaan vasta vuorokauden kuluttua.
Näpsäyksien ja tarinoiden lisäksi voit lähettää kavereillesi kirjoitettuja viestejä.
YouTube on videopalvelu
YouTubessa voit julkaista omia videoita sekä katsoa ja kommentoida muiden videoita.
Voit katsoa YouTube-videoita ilman, että kirjaudut palveluun.
Jos haluat julkaista omia videoita tai kommentoida muiden videoita, sinun pitää kirjautua YouTubeen. Kirjautumiseen tarvitset Google-tilin.
Teksti: Jenni Sipilä, 2021
Lisätietoa selkokielellä:
- Näin pidät yhteyttä netissä (tukiliitto.fi)
