Tunnista luotettava tieto
Netissä on paljon luotettavaa ja hyödyllistä tietoa.
Kaikki netissä ei kuitenkaan ole totta. Ihmiset kertovat netissä myös valheita ja väittävät asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.
Jotkut ihmiset valehtelevat netissä tahallaan. Joskus tieto voi olla vahingossa virheellistä.
Oikean ja luotettavan tiedon tunnistaminen voi olla vaikeaa. Siksi tärkeistä asioista kannattaa lukea vain nettisivuilta, jotka ovat luotettavia.
Näin tunnistat luotettavan nettisivuston:
- Sivuilla kerrotaan, kuka ne on tehnyt.
- Sivuilla kerrotaan, mihin tieto perustuu.
- Sivuilla kerrotaan, milloin ne on tehty tai päivitetty.
- Sivujen tarkoitus on tiedottaa tai opettaa, ei myydä tai mainostaa.
- Sivut ovat pysyvät.
Esimerkiksi tunnetut uutissivustot ovat vastuussa siitä, että ne julkaisevat tietoa, joka on totta.
Selkokielisiä uutisia voit lukea esimerkiksi Selkosanomista.
Ylen uutiset selkokielellä kertoo luotettavaa ja ajankohtaista tietoa netissä, radiossa ja televisiossa.
Jos epäilet, että joku asia netissä ei ole totta, etsi asiasta lisää tietoa. Kysy luotettavilta ihmisiltä, mitä mieltä he ovat asiasta.
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Luotettavia uutisia selkokielellä:
- Selkosanomat (selkosanomat.fi)
- Ylen selkouutiset (yle.fi)
