Olet tässä:
 

Turvallisesti netissä

Tällä sivulla on vinkkejä netin ja somen eli sosiaalisen median turvalliseen käyttöön.

Noudata sääntöjä ja lakeja

Netissä on samat säännöt kuin muuallakin elämässä. Säännöt suojaavat netinkäyttäjiä.

Nettiä valvovat palveluiden ylläpitäjät ja poliisi.

Jos rikot palvelun sääntöjä, voit menettää oikeuden käyttää palvelua.

Jos rikot netissä lakia, voit saada rangaistuksen. Rangaistus voi olla esimerkiksi puhuttelu tai sakko.

Netissä tapahtuvia rikoksia ovat esimerkiksi

  • uhkailu ja vihapuhe
  • henkilötietojen varastaminen
  • petokset
  • seksuaalirikokset.

Kuka tahansa voi joutua netissä rikoksen uhriksi. Se ei ole koskaan uhrin vika. Tärkeintä on kertoa asiasta luotettavalle ihmiselle ja poliisille.

Pohdi: Kenelle kerrot, jos kohtaat netissä jotain huolestuttavaa?

Ole ystävällinen ja kohtelias

Kiusaaminen ja ikävät kommentit tuntuvat pahalta myös netissä. Ole siis ystävällinen ja kohtelias.

Kirjoita netissä vain sellaista, minkä voit sanoa myös kasvotusten.

Kiusaamista voi olla esimerkiksi

  • nimittely ja haukkuminen
  • valheiden levittäminen
  • asiattomien videoiden ja kuvien jakaminen
  • toisena ihmisenä esiintyminen.

Netissä kiusaaminen on pysyvää. Kerran netissä julkaistuja asioita ei saa sieltä enää pois.

Netissä kiusaaminen on myös julkista. Netissä asiat ovat usein kaikkien näkyvillä ja leviävät helposti.

Netissä kiusaaminen voi olla myös rikos.

Kerro uhkailusta ja vihapuheesta

Netissä ei saa loukata tai uhkailla.

Viharikos tarkoittaa rikosta, joka johtuu ennakkoluuloista tai vihamielisyydestä ihmisryhmää kohtaan.

Ennakkoluulot ja vihamielisyys voivat liittyä

  • vammaisuuteen
  • ihonväriin
  • seksuaaliseen suuntautumiseen
  • kansalaisuuteen.

Viharikos voi olla esimerkiksi vihapuhetta, loukkaamista tai uhkailua.

Pohdi: Oletko sinä kohdannut vihapuhetta?

Suojele henkilötietojasi

Netissä ei saa esiintyä toisena henkilönä tai käyttää toisen henkilötietoja ilman lupaa.

Henkilötietoja ovat esimerkiksi

  • nimi
  • yhteystiedot
  • syntymäaika
  • henkilötunnus.

Toisen henkilötietojen käyttäminen voi olla identiteettivarkaus eli rikos.

Henkilötietoja saatetaan käyttää väärin esimerkiksi

  • kiusaamiseen
  • lainan ottamiseen
  • tavaran ostamiseen netissä.

Anna henkilötietosi vain luotettaville ihmisille ja verkkopalveluille.

Tunnista luotettavat ihmiset

Monissa netin palveluissa ihmiset pyytävät toisiaan kavereiksi. Sinä itse päätät, kenen pyynnöt hyväksyt. Voit myös itse poistaa kavereita.

Yleensä kaverit näkevät asiat, jotka julkaiset palvelussa.

Netin palveluissa on myös huijareita. Harkitse siksi tarkkaan, kenet hyväksyt kaveriksi.

Jos tuntematon ihminen lähettää sinulle kaveripyynnön, harkitse asiaa rauhassa. Voit esimerkiksi ensin selvittää, onko teillä yhteisiä kavereita. Voit myös kysyä, miksi hän haluaa ryhtyä kaveriksesi.

Jos kaveripyyntö tai kaverin käytös epäilyttää sinua, pyydä apua luotettavalta ihmiseltä.

Pohdi: Miten tunnistat luotettavat ihmiset netissä?

Tunnista nettihuijaus

Netissä yritetään huijata rahaa monin tavoin. Huijauksilta voi kuitenkin suojautua.

Nettihuijauksia voivat olla esimerkiksi

  • pyynnöt lähettää rahaa
  • pyynnöt lähettää henkilökohtaisia tietoja
  • pyyntö avata linkki tai liitetiedosto
  • valheelliset myynti-ilmoitukset
  • väärennetyt verkkokaupat.

Älä koskaan lähetä rahaa henkilölle, jota et ole tavannut.

Älä lähetä sähköpostilla

  • henkilötunnusta
  • salasanoja
  • pankki- tai luottokortin tietoja
  • pankkitunnuksia.

Pankit, viranomaiset tai muut luotettavat tahot eivät koskaan pyydä sähköpostilla henkilökohtaisia tietoja.

Pohdi: Millaisia tietoja ei kannata jakaa netissä?

Julkaise kuvia harkiten

Netissä on mukava katsella ja julkaista kuvia.

Kun julkaiset nettiin kuvan, se on siellä pysyvästi. Lataa nettiin vain sellaisia kuvia, jotka kuka tahansa saa nähdä.

Julkaise nettiin vain kuvia, joiden julkaisemiseen sinulla on lupa. Toisen ottamaa kuvaa ei saa julkaista ilman hänen lupaansa.

Toisesta ihmisestä ei myöskään saa jakaa kuvia nettiin ilman lupaa. Jos haluat julkaista kuvan kaveristasi, kysy häneltä ensin lupa.

Jos joku on julkaissut sinun kuvasi ilman lupaa, voit pyytää häntä poistamaan kuvan. Jos hän ei poista kuvaasi, ota yhteys sivuston ylläpitäjään.

Pohdi: Millaisia kuvia netissä kannattaa julkaista?

Suojaa seksuaalisuuttasi myös netissä

Netissä voi tutustua ihmisiin. Netissä voi joutua myös seksuaalisen painostuksen tai rikoksen uhriksi.

Netissä kohtaamasi ihminen ei välttämättä ole se, joka väittää olevansa. Netissä on helppo valehdella esimerkiksi nimi, ikä ja sukupuoli. Myös valokuva voi olla väärä.

Joskus nettituttu voi yrittää painostaa seksuaalisiin tekoihin.

Seksuaalisia tekoja ovat esimerkiksi

  • alastonkuvien lähettäminen
  • alasti esiintyminen nettikameran kautta
  • seksiin liittyvien viestien, kuvien tai videoiden lähettäminen.

Sinulla on oikeus päättää seksuaalisuuteesi liittyvistä asioista myös netissä.

Jos harkitset uuden nettitutun tapaamista, soitelkaa ensin puhelimella.

Ennen tapaamista voitte myös miettiä, onko teillä yhteisiä tuttuja. Yhteiset tutut ovat hyvä tapa varmistaa toisen henkilöllisyys.

Jos nettituttu ehdottaa tapaamista salaisesti, älä suostu.

Jos päätät tavata uuden nettitutun:

  • kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle ihmisille
  • sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan
  • ota tapaamiseen mukaan luotettava henkilö
  • poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.

Kerro luotettavalle ihmiselle

Jos kohtaat netissä jotain kiellettyä tai epämiellyttävää, kerro siitä luotettavalle ihmiselle. On tärkeää, ettet jää asian kanssa yksin.

Jos joudut rikoksen uhriksi, ota yhteyttä poliisin.

Pääset poliisin sivuille tästä linkistä

Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Kuvat: Istock

Lähteet ja lisätietoa selkokielellä: