Olet tässä:
 

Opiskelen omaan tahtiini

Karoliina Olkkonen opiskelee media-alaa. Tässä haastattelussa hän kertoo opinnoistaan.

Mitä opiskelet?

Opiskelen media-alaa ja kuvallista ilmaisutaitoa Nurmijärven Keudassa. Erikoistun radiojuontajaksi.

Miksi valitsit juuri media-alan?

Halusin ammatin, joka ei ole fyysisesti liian kuormittava.

Tein kymmenen vuotta siivous- ja keittiötyötä. Keho alkoi rasittua siitä, vaikka muuten jaksoinkin.

Miten hait opiskelemaan?

Lääkäri ei suositellut minulle mitään fyysistä työtä ainakaan loppuvuodeksi.

Olin nähnyt mainoksen, että Keuda hakee media-alan opiskelijoita. Opintoihin oli jatkuva haku.

Yön pimeinä tunteina täytin hakemuksen. En uskonut, että pääsen opiskelemaan.

Millaista opiskelu on?

Opiskelu on aika kiireistä. Juuri oli ensimmäinen ryhmänäyttö ja se jännitti. Meidän piti esiintyä Keudan Youtube-kanavan streamissä.

Opiskelu on kuitenkin mieluista. Ja päivät ovat sopivan pituisia, puoli yhdeksästä puoli kahteen.

Mikä opiskelussa on parasta?

Parasta on ryhmä. Ja se, että saa opiskella omaan tahtiin. Ei tarvitse kiirehtiä.

Mikä opiskelussa on vaikeaa?

Se on vaikeaa, kun joku asia ei mene nappiin. Tai kone menee jumiin juuri, kun on saamassa jonkun työn valmiiksi ja joudut aloittamaan alusta.

Millaisia opiskelukaverisi ovat?

Mukavia! Ikä vaihtelee 16-vuotiaasta 40-vuotiaisiin.

Mitä olet oppinut?

Olen oppinut, kuinka paljon tietotekniikka on mennyt eteenpäin omista peruskouluajoista.

Ja kuinka paljon eri ohjelmistoja on. En ollut ennen käyttänyt kuvankäsittelyohjelmaakaan.

Mitä haluaisit vielä oppia?

Hyvä kysymys!

Ehkä tietotekniikan turvallisuutta.

Mitä olet opiskellut aiemmin?

Olen opiskellut kodinhuoltajaksi Helsingin Diakoniaopistossa.

Onko aiemmista opinnoista ollut hyötyä nykyisissä opinnoissa?

On onneksi! Ei tarvinnut opiskella uudestaan esimerkiksi matikkaa ja fysiikkaa.

Millaisia töitä olet tehnyt?

Se lista on pitkä:

Olen tehnyt avustavia siivous- ja keittiöalan työtehtäviä.

Olin vuoden Kehitysvammaliitossa töissä.

Olen ollut harjoitteluissa Mäkkärissä, kaupan alalla ja Postissa.

Olin myös Hyvinkään Kulmiksessa kausityöntekijänä.

Millaisia töitä haluat tehdä valmistumisen jälkeen?

Ehkä somea ja järjestötyötä. Haluan edistää vammaisten ihmisten oikeuksia omalla alustalla.

Suositteletko media-alan opintoja muille?

Kyllä!

Jos mietit, voitko hakea opiskelemaan, hae ihmeessä.

On ihan sama, minkä ikäinen olet. Ja on ihan sama, onko sinulla kehitysvamma tai jokin muu vamma, se ei estä sinua hakemasta.

Tuntuu, että maailma on muuttunut. Nykyisin uskalletaan ottaa tällaisia erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita tavallisiin kouluihin.

Teksti: Sara Massinen, 2024
Kuva: Jenni Sipilä