Olet tässä:
 

Suunnittele opintojasi

Haluaisitko opiskella jotain uutta? Haaveiletko uudesta ammattista?

Tällä sivulla on kysymyksiä, jotka auttavat sinua pohtimaan vaihtoehtojasi.

Voit pohtia kysymyksiä itse tai jutella niistä jonkun kanssa.

Opiskelutaitoni

Opiskelussa on hyötyä monenlaisista taidoista.

Kun suunnittelet opintoja, pohdi millaisia taitoja sinulla on.

Osaatko esimerkiksi

  • lukea
  • kirjoittaa
  • käyttää tietokonetta ja tietokoneen ohjelmia
  • käyttää sosiaalista mediaa
  • keskustella
  • tehdä kotitöitä
  • valmistaa ruokaa?

Mitä muita taitoja sinulla on?

Aiemmat opintoni

Myös aiemmista opinnoista on hyötyä, kun aikoo opiskella uutta. Aiemmissa opinnoissa olet oppinut taitoja, jotka voivat auttaa sinua uusissa opinnoissa.

Aiemmat opinnot voivat vaikuttaa myös siihen, millaisen opiskelupaikan saat.

  • Mitä kouluja olet käynyt?
  • Mitä tutkintoja olet suorittanut?
  • Oletko suorittanut kursseja, kuten kielikurssin tai digitaitokurssin?

Minua kiinnostavat ammatit

Opiskelu on yleensä mukavaa, kun opiskelee alaa, josta on kiinnostunut.

Millaiset työt tai ammatit kiinnostavat sinua?

Kiinnostaako sinua esimerkiksi

  • ruuanlaitto
  • tarjoilu
  • puutarhanhoito
  • autonkorjaaminen
  • kiinteistöjen huoltaminen
  • musiikki
  • lastenhoito
  • postin jakaminen
  • vanhusten avustaminen
  • lasten hoitaminen
  • toimistotyöt?

Millaiset muut työt tai ammatit kiinnostavat sinua?

Näihin asioihin tarvitsen tukea

Opiskeluun voi saada monenlaista tukea.

Esimerkiksi ammatillisen erityisoppilaitoksen koulutuskokeilussa selvitetään, millaista tukea tarvitset opiskeluun. Koulutuskokeilussa voit tutustua myös opiskeluun.

Valmentavassa koulutuksessa puolestaan harjoitellaan taitoja, joita tarvitaan opiskelussa ja arkielämässä.

Myös ammatillisiin opintoihin voi saada monenlaista tukea ammattioppilaitoksissa ja ammatillisissa erityisoppilaitoksissa.

Kun suunnittelet opintojasi, pohdi, millaista tukea tarvitset opintoihin.

Tarvitsetko tukea esimerkiksi

  • aamulla heräämiseen
  • kouluun lähtemiseen
  • omista tavaroista huolehtimiseen
  • vieraiden ihmisten kanssa juttelemiseen
  • uusiin tilanteisiin
  • jännittämiseen
  • keskittymiseen
  • asioiden muistamiseen
  • lukemiseen
  • kirjoittamiseen
  • laskemiseen?

Mihin muihin asioihin tarvitset tai toivot tukea?

Näin minä opin

Ihmiset oppivat uusia asioita eri tavoin. Joku oppii hyvin lukemalla, joku kuuntelemalla ja joku oppii tekemällä asioita.

Miten sinä opit parhaiten?

Opitko esimerkiksi

  • kuuntelemalla
  • kirjoittamalla
  • lukemalla
  • kuvista katsomalla
  • videoita katsomalla
  • seuraamalla muiden tekemistä
  • juttelemalla
  • tekemällä?

Onko sinulla muita tapoja oppia?

Teksti: Jenni Sipilä, 2024
Kuva: Unsplash
Lähde: Poweria opiskeluun -opas (tukena.fi)

Poweria opiskeluun -oppaassa on kysymyksiä ja tehtäviä, jotka auttavat sinua suunnittelemaan opintojasi. Voit tulostaa ja täyttää oppaan yksin tai yhdessä jonkun kanssa. Opas on tehty Tukena-säätiön Poweria-hankkeessa.