Palkka vai työosuusraha?
Tältä sivulta voit lukea, mitä eroa on palkalla ja työosuusrahalla.
Palkka on korvaus tehdystä työstä
Sinulle maksetaan työstä palkkaa, kun olet työsuhteessa. Sinulla on työsuhde, kun olet tehnyt työnantajan kanssa työsopimuksen.
Palkan maksaa sinun työnantajasi.
Palkan lisäksi sinulla on myös muita työsuhteeseen liittyviä oikeuksia, kuten oikeus palkalliseen lomaan.
Kun saat palkkaa, maksat palkasta veroa. Työnantaja vähentää veron joka kuukausi maksettavasta palkasta.
Sinulle kertyy palkkatyöstä myös työeläkettä.
Työstä maksettava palkka vaihtelee työtehtävän ja työajan mukaan. Palkan suuruuteen vaikuttaa myös työpaikalla noudatettava työehtosopimus.
Työosuusraha on avustus
Kun osallistut työtoimintaan työkeskuksessa tai avotyöpaikalla, hyvinvointialue voi maksaa sinulle työosuusrahaa.
Kun hyvinvointialue maksaa työosuusrahaa, se tukee sinun työtoiminnassa käymistä.
Työosuusraha ei ole palkkaa.
Kun teet töitä avotyötoiminnassa, sinulla ei ole työsuhdetta. Sinulla ei ole työnantajaa, vaikka teet työtä tavallisella työpaikalla.
Kun olet työtoiminnassa työkeskuksessa tai avotyöpaikalla, sinulle ei kerry työeläkettä.
Työosuusrahan määrän päättää hyvinvointialue
Työosuusrahaa maksetaan 0-12 euroa päivässä. Tästä summasta sinun ei tarvitse maksaa veroa.
Joskus työosuusrahaa maksetaan enemmän. Jos saat työosuusrahaa enemmän kuin 12 euroa päivässä, maksat siitä veroa.
Keskimäärin kehitysvammaisille maksetaan työosuusrahaa
- työtoiminnassa noin 5 euroa päivässä
- avotyötoiminnassa noin 7 euroa päivässä.
Työosuusrahan määrän päättää hyvinvointialue.
Sama työ – eri korvaus
Työtehtävät voivat olla hyvin samanlaiset riippumatta siitä, maksetaanko niistä palkkaa vai työosuusrahaa.
Työosuusraha tukee työtoiminnassa käymistä. Palkka on korvaus tehdystä työstä.
Teksti: Mira Vihmo
Kuva: Unsplash
