Toimistoapulaisena Alkossa
Sanna Sepponen työskentelee Alkon pääkonttorissa toimistoapulaisena.
Mitä teet työksesi?
Mä tiskailen ja laitan astioita paikoilleen. Vien myös pulloja hävitykseen.
Mikä työssäsi on parasta?
Pullojen heitto, saa paiskoa! Mä nautin siitä. Mulla on suojalasit ja kuulosuojaimet korvilla.
Millainen työaika sinulla on?
Olen töissä maanantaista torstaihin, en perjantaisin.
Teen neljän tunnin päiviä. Työt alkavat yhdeltätoista ja pääsen kolmelta.
Saatko palkan lisäksi eläkettä?
Kyllä. Jos palkka nousee eläkerajan yli, laitan eläkkeen lepäämään.
Saatko työntekoon tukea?
Joo, saan työhönvalmentajalta tukea. Työhönvalmentaja käy tarpeen mukaan, jos esimerkiksi työtehtävät muuttuvat.
Työhönvalmentaja on Helsingin kaupungin tuetun työllistymisen palvelusta.
Miten sait työpaikan?
Olin työhaastattelussa. Se oli helppoa. Haastattelija kysyi, mitä pystyn tekemään ja mikä on mun aikaisempi työkokemus.
Millaisia palkkatöitä olet tehnyt aiemmin?
Olin kesätyössä Stockmannilla, kahvilan puolella. Olin kylmäkkönä. Tein leipiä ja salaatteja.
Olen ollut myös kolmessa Mäkkärissä töissä.
Sitten menin eduskuntaan SDP-puolueelle toimistohommiin apulaiseksi.
Miten pääsit ensimmäiseen palkkatyöhön?
Mä soitin työhönvalmentajalle, että mä haluan oikeisiin palkkatöihin.
Mitä olet opiskellut?
Olen käynyt Helsingin Diakonissaopistossa kolmevuotisen linjan, josta valmistuin keittiöalalle.
Missä olet hyvä?
Mä oon rohkea ja sosiaalinen, kaikkien kaveri. Pystyn näyttämään asioita muillekin.
Miksi palkkatyö on sinulle tärkeää?
Oon käynyt työtoiminnassa kokeilemassa. Ei ollut mun juttu.
Palkkatyö on sitä, että saa enemmän liksaa, vaikka saakin eläkettä.
Palkkatyön ansiosta saan elää omaa elämää. On oma arki, työ ja kaverit.
Suositteletko palkkatyötä muille?
Kyllä. Palkkatyön avulla voi muuttaa pois kotoa, itsenäistyä ja oppia uusia asioita.
Millaisen ohjeen annat nuorelle, joka haluaa palkkatyöhön?
Ota yhteyttä sinne, mihin haluat mennä töihin.
Tai ota yhteyttä työhönvalmentajaan. Työhönvalmentaja räätälöi sinulle sopivan työn. Sellaisen työn, mikä kiinnostaa.
Teksti: Jenni Sipilä, 2022
