Olet tässä:
 

Vinkit työnhakuun

Haaveiletko uudesta työpaikasta? Etsitkö palkkatyötä?

Tällä sivulla on ohjeita työn hakemiseen.

Kysy työhönvalmennusta

Suuri osa kehitysvammaisista työnhakijoista työllistyy työhönvalmentajan tuella.

Työhönvalmentaja tukee sinua

  • sopivan työpaikan etsimisessä
  • työn hakemisessa
  • neuvotteluissa työnantajan kanssa
  • työsopimuksen tekemisessä
  • työpaikkaan ja työkavereihin tutustumisessa
  • työtehtävien oppimisessa
  • työssä kehittymisessä.

Työhönvalmentajan tuki voi olla jatkuvaa. Yleensä tuen tarve kuitenkin vähenee pikkuhiljaa.

Työhönvalmennuksesta käytetään eri hyvinvointialueilla eri nimityksiä.

Näitä ovat esimerkiksi

  • työvalmennus
  • työhönvalmennus
  • tuetun työllistymisen työhönvalmennus.

Työhönvalmennus on maksutonta. Sitä järjestävät hyvinvointialueet ja kuntien muodostamat työllisyysalueet.

Kysy työhönvalmennusta oman hyvinvointialueesi vammaispalveluista.

Hanki tukihenkilö

Myös tukihenkilö voi auttaa sinua työnhaussa.

Voit pyytää tukihenkilöksesi esimerkiksi

  • perheenjäsentä
  • ystävää
  • ohjaajaa.

Tukihenkilö ei päätä työnhakuun liittyviä asioita sinun puolestasi.

Tukihenkilö voi auttaa sinua esimerkiksi

  • tekemään itse päätöksiä
  • ymmärtämään vaikeita asioita
  • etsimään tietoa
  • kertomaan muille päätöksistäsi.

Tunnista omat taidot

Ennen kuin haet töitä, mieti millaista työtä haluat tehdä ja millaiseen työhön sinulla on koulutusta ja taitoja.

Omista toiveista ja taidoista kannattaa jutella esimerkiksi tukihenkilön kanssa.

Etsi tietoa työpaikoista

Netissä on paljon tietoa työpaikoista.

Monet yritykset ja kaupungit kertovat avoimista työpaikoista omilla nettisivuillaan.

Netissä on myös monia sivustoja, joissa työantajat ilmoittavat avoimista työpaikoista.

Voit etsiä avoimia työpaikkoja esimerkiksi näiltä sivustoilta:

Työnantajat ilmoittavat avoimista työpaikoista myös sanomalehdissä.

Työpaikkoja kannattaa kysellä myös tutuilta ihmisiltä.

Ota yhteyttä työantajaan

Kun olet löytänyt kiinnostavan työpaikan, voit ottaa yhteyttä työnantajaan. Voit esimerkki kysyä lisätietoja työpaikasta soittamalla tai sähköpostilla.

Kun otat yhteyttä työnantajaan, ole ystävällinen ja kohtelias. Kerro ja kysele asioista, jotka ovat olennaisia työn kannalta.

Pyri antamaan itsestäsi mahdollisimman hyvä vaikutelma.

Tee työhakemus

Työpaikkaa haetaan yleensä kirjallisella työhakemuksella. Työhakemus lähetetään usein sähköpostissa tai tehdään netissä lomakkeelle.

Työhakemuksessa pitää olla sinun henkilötietosi ja tieto siitä, mitä työpaikkaa haet.

Kerro hakemuksessa myös, miksi juuri sinut kannattaa valita töihin. Hakemus on sinusta kertova mainos työantajalle.

Kerro työhakemuksessa ainakin seuraavat asiat:

  • miksi haluat kyseisen työn
  • millainen koulutus sinulla on
  • mitä töitä olet tehnyt
  • millaisia tietoja ja taitoja sinulla on
  • millaisia harrastuksia sinulla on
  • miksi sinut pitäisi valita tehtävään.

Työhakemukseen voi liittää ansioluettelon. Joskus työnantaja pyytää työhakemukseen myös todistuksia koulutuksesta tai kielitaidosta.

Katso työhakemuksen malli (pdf-tiedosto)

Tee ansioluettelo

Ansioluettelon tehtävä on kertoa työnantajalle, mitä sinä osaat ja millainen sinä olet. Ansioluettelosta käytetään myös nimeä CV.

Ansioluettelossa kerrot, mitä olet opiskellut, millaisia töitä olet tehnyt ja millaisia työelämän taitoja sinulla on.

Ansioluettelossa kerrotaan tavallisesti seuraavat asiat:

  • henkilötiedot
  • koulutus ja työkokemus
  • osaaminen ja erityisosaaminen
  • luottamustehtävät
  • kielitaito
  • harrastukset
  • suosittelijat.

Esitä tiedot aikajärjestyksessä niin, että uusin tieto on aina ensin.

Katso ansioluettelon malli (pdf-tiedosto)

Käy työhaastattelussa

Kun työnantaja on lukenut kaikki työhakemukset, hän kutsuu osan hakijoista työhaastatteluun. Työhaastattelun perusteella työnantaja valitsee uuden työntekijän.

Työhaastattelu on työnantajan ja työnhakijan keskustelu, jossa molemmat tutustuvat toisiinsa.

Työnantaja haluaa tietää, millainen sinä olet ja sopisitko hakemaasi työpaikkaan.

Haastattelussa työnantaja kyselee koulutuksestasi, työkokemuksestasi ja siitä, millainen työntekijä olet. Vastaa kysymyksiin rehellisesti.

Kysele myös itse työpaikasta. Näin osoitat, että olet työpaikasta kiinnostunut.

Työhaastatteluun kannattaa valmistautua hyvin. Harjoittele haastattelutilannetta etukäteen esimerkiksi tukihenkilön kanssa.

Pukeudu haastatteluun siististi. Mene haastatteluun ajoissa, ole kohtelias ja ystävällinen.

Työhaastattelu on sinun tilaisuutesi osoittaa, että olet hyvä valinta työntekijäksi.

Teksti: Jenni Sipilä, 2023

Lähteet ja lisätietoa selkokielellä: