Elä säännöllisesti
Säännöllinen aikataulu arjessa lisää hyvää oloa.
Kun elämäsi on säännöllistä, menet nukkumaan, heräät ja syöt suunnilleen samaan aikaan joka päivä.
Kun elät säännöllisesti, olet virkeä ja jaksat opiskella tai tehdä töitä. Jaksat tehdä myös asioita, joista tykkäät.
Säännöllinen arki auttaa myös silloin, kun sinulla on paha olla.
Näin elät säännöllisesti:
- Mene nukkumaan ja herää suunnilleen samaan aikaan joka päivä.
- Syö aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
- Pidä taukoja töissä tai opinnoissa.
- Tee joka viikko sinulle mieluisia asioita.
- Harrasta päivittäin liikuntaa.
- Pidä yhteyttä sinulle tärkeisiin ihmisiin.
Suunnittele arjen aikataulu
Arjen aikatauluja kannattaa suunnitella. Suunnittelu auttaa sinua pohtimaan ajankäyttöäsi ja huolehtimaan itsestäsi.
Voit tehdä arjen aikatauluista suunnitelman paperille tai kalenteriin. Voit kiinnittää suunnitelman esimerkiksi jääkaapin oveen.
Kun suunnittelet arkeasi, pohdi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Mitä aiot tehdä tulevan viikon aikana?
- Milloin ja missä järjestyksessä teet asiat?
- Monelta alat nukkumaan ja heräät aamulla?
- Saatko tarpeeksi unta?
- Ehditkö kouluun tai töihin ajoissa?
- Ehditkö pitää taukoja?
- Monelta syöt aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan?
- Milloin harrastat ja näet kavereita?
- Ehditkö liikkua?
- Milloin siivoat?
Mieti, mitä kaikkea voit tehdä itse. Entä missä tarvitset apua ja kuka voi auttaa sinua?
Tekstin toimitus: Jenni Sipilä, 2025
Kuva: Unsplash
Teksti perustuu Kehitysvammaliiton Paremman mielen oppaaseen. Oppaassa on tietoa mielen hyvinvoinnista. Oppaassa on myös vinkkejä ja tehtäviä mielen hyvinvoinnin tueksi.
Lataa Paremman mielen opas (pdf-tiedosto)
Opas on tehty Mielenterveyden ABC tuetun työllistymisen tukena -hankkeessa. Hanketta rahoitti Next Generation EU.
