Olet tässä:
 

Tee tärkeitä asioita

Tärkeiden asioiden tekeminen lisää hyvää oloa.

Kun voit huonosti, sinulle tärkeiden asioiden tekeminen voi parantaa oloasi.

Sinulle tärkeitä asioita voivat olla esimerkiksi:

  • työn tekeminen
  • opiskelu
  • perheen kanssa yhdessä oleminen
  • ystävien näkeminen
  • harrastus
  • liikunta
  • ulkoilu
  • luonnossa oleminen
  • eläinten kanssa oleminen
  • uskonto.

Sinulla voi olla myös periaatteita, joiden mukaan haluat elää.

Esimerkkejä periaatteista:

  • Haluan olla reilu muille. Reiluus on minulle tärkeää.
  • Haluan auttaa toisia. Auttaminen on minulle tärkeää.
  • Haluan suojella luontoa. Luonnonsuojelu on minulle tärkeää.

Mieti tai keskustele:

  • Millaisten asioiden tekeminen on sinulle tärkeää? Miksi?
  • Millaisista asioista sinulle tulee hyvä olo?
  • Millaisia periaatteita sinulla on?

Tekstin toimitus: Jenni Sipilä, 2025
Kuva: Unsplash

Teksti perustuu Kehitysvammaliiton Paremman mielen oppaaseen. Oppaassa on tietoa mielen hyvinvoinnista. Oppaassa on myös vinkkejä ja tehtäviä mielen hyvinvoinnin tueksi.

Lataa Paremman mielen opas (pdf-tiedosto)

Opas on tehty Mielenterveyden ABC tuetun työllistymisen tukena -hankkeessa. Hanketta rahoitti Next Generation EU.