Nuku riittävästi
Riittävä uni auttaa jaksamaan ja voimaan hyvin.
Riittävä uni auttaa
- kuormitukseen
- säätelemään tunteita
- muistamaan ja keskittymään
- oppimaan
- pysymään terveenä.
Ihmiset tarvitsevat eri määrän unta. Joku tarvitsee paljon unta, joku toinen voi pärjätä vähän vähemmällä unella. Aikuinen tarvitsee unta noin 7-9 tuntia yössä.
Tällä sivulla on vinkkejä, jotka auttavat nukkumaan riittävästi.
Pidä kiinni säännöllisestä rytmistä
Mene nukkumaan ja herää suunnilleen samaan aikaan joka päivä, myös viikonloppuisin. Tämä helpottaa nukahtamista iltaisin.
Vältä digilaitteita
Vältä kirkkaita valoja ja digilaitteita tunti ennen nukkumaanmenoa.
Rauhoita makuutila
Pidä makuuhuone viileänä, pimeänä ja hiljaisena. Käytä mukavia vuodevaatteita.
Vältä kofeiinia ja raskasta ruokaa
Vältä kahvia, kokista ja muita juomia, joissa on kofeiinia. Vältä näitä juomia etenkin iltapäivällä ja illalla. Kofeiini piristää ja vaikeuttaa nukahtamista ja nukkumista.
Syö vain kevyesti ennen nukkumaanmenoa.
Liiku päivällä
Harrasta päivällä liikuntaa. Valitse laji, josta pidät. Voit käydä esimerkiksi reippaalla kävelyllä tai jumpata.
Vältä raskasta liikuntaa kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Se piristää ja vaikeuttaa nukahtamista.
Rauhoitu ennen nukkumaanmenoa
Tee rentouttavia asioita ennen nukkumaanmenoa.
Voit käydä esimerkiksi lämpimässä suihkussa tai tehdä hengitysharjoituksia. Voit myös kuunnella kirjaa tai kuunnella rauhallista musiikkia.
Pyydä apua
Jos nukahtaminen on vaikeaa tai valvot usein öisin, pyydä apua. Univaikeuksiin saa apua esimerkiksi lääkäriltä.
Teksti: Jenni Sipilä, 2025
Kuva: Unsplash
