Vinkit kirjeenvaihtoon
Vernerin kirjepalstalla voit etsiä kaveria esimerkiksi kirjoittelemaan tai soittelemaan. Voit etsiä myös seurustelukumppania.
Voit lähettää palstalle oman ilmoituksen tai vastata muiden ilmoituksiin.
Tällä sivulla on vinkkejä kirjeenvaihtoon.
Varo huijaria
Huijari on petollinen ihminen. Hän haluaa huijata toisia.
Jokaisen kannattaa olla varovainen, sillä huijarit ovat taitavia.
Huijarit haluavat rahaa. Älä lähetä rahaa ihmiselle, jota et tunne.
Oikea pankki tai kauppa ei pyydä henkilökohtaisia tietoja sähköpostilla.
Huijari voi myös sanoa, että hän ihailee tai rakastaa sinua. Mieti silloin, miksi joku tuntematon ihminen sanoo sellaisia asioita.
Joskus huijari voi pyytää sinua soittamaan outoon numeroon. Älä soita, jos et tunne numeroa.
Jos epäilet huijausta, kerro asiasta luotettavalle ihmiselle. Joskus on tarpeen ottaa yhteyttä poliisiin.
Vinkit on julkaistu Leija-lehden numerossa 1/2023.
Ole rehellinen
Tuomaksen vinkit oman ilmoituksen tekemiseen:
- Kerro itsestäsi.
- Ole rehellinen.
- Kerro harrastuksistasi.
- Kerro missä päin Suomea asut.
- Kerro, miltä alueelta haet seuraa.
- Kerro minkä ikäistä seuraa etsit, esimerkiksi 30-40 vuotta.
- Älä luota heti kaikkiin.
Kirjoittaja: Tuomas Reinikainen, 2021
Tapaa julkisella paikalla
Netin seuranhakuilmoitukset ovat hyvä tapa tutustua ihmisiin.
Kun tutustut ihmisiin netissä, muista myös turvallisuus.
Jos harkitset uuden nettitutun tapaamista, soitelkaa ensin puhelimella.
Ennen tapaamista voitte myös miettiä, onko teillä yhteisiä tuttuja. Yhteiset tutut ovat hyvä tapa varmistaa toisen henkilöllisyys.
Jos uusi nettituttu ehdottaa tapaamista salaisesti, älä suostu.
Jos tapaat uuden nettitutun:
- kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle henkilölle
- sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan
- ota tapaamiseen mukaan luotettava henkilö tai kännykkä
- poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.
Kirjoittaja: Jenni Sipilä, 2025
Älä vastaa huijarille
Minua huijattiin. Yksi poika väitti kiven kovaan, että rakastaa minua, mutta hän halusi vain pelikaverin.
Tämä sama tyyppi on huijannut muitakin.
Älkää vastatko huijareille.
Kirjoittaja: Sini, 2022
Tutustu rauhassa
Hennan vinkit seuranhakuun:
- Älä heti kirjoita kirjeessä rakastan sinua.
- Älä luota kirjeenvaihtokavereihin heti.
- Älä anna heti puhelinnumeroa.
- Pyydä apua kirjeen kirjoittamiseen.
Kirjoittaja: Henna Koskela, 2020
Kerro itsestäsi
Miten laatia hyvä ilmoitus Vernerin seuranhakupalstalle?
Kai Lehto antaa muutamia vinkkejä:
Seuranhakuilmoituksessa on hyvä, jos ilmoittaja kertoo, onko hän töissä ja millaisella työpaikalla.
Myös harrastuksista kannattaa aina kertoa. Voit löytää kaverin, jolla on sama tai samanlainen harrastus.
Kerro, millaisesta musiikista pidät ja millaisia tv-sarjoja seuraat.
Mielestäni on tärkeää kertoa myös, miten asuu ja tuleeko itsenäisesti toimeen. Voit kertoa, asutko asumisyksikössä tai itsenäisesti vaikkapa kerrostalossa.
Vernerin seuranhakuilmoituksia julkaistaan myös Leija-lehdessä. Kun lähetät ilmoituksen Verneriin, kerro samalla, jos haluat ilmoituksen myös Leijaan.
Kirjoittaja: Kai Lehto
Julkaistu Leija-Lehdessä 4/2017
Jaa oma vinkkisi
Onko sinulla vinkkejä kirjeenvaihtoon? Lähetä ne meille.
Julkaisemme vinkkejä Vernerissä ja Leija-lehdessä.
Lähetä vinkkisi sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.
