Löysin oman alani
Valtteri Knuutinen opiskelee TELMA-koulutuksessa Diakoniaopistossa.
Tällä sivulla Valtteri kertoo opinnoistaan.
Kuka olet ja mitä opiskelet?
Olen Valtteri, 22-vuotias opiskelija Helsingistä.
Opiskelen TELMA-koulutuksessa Diakoniaopistolla.
Pian kaksi vuotta tulee täyteen. Valmistun keväällä.
Mitä TELMA:ssa opiskellaan?
TELMA-opinnot ovat työelämään ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus.
Jos ei tiedä, mitä opiskelisi, voi opiskella TELMA:ssa.
Mitä olet oppinut TELMA:ssa?
Olen syventänyt taitoja, esimerkiksi aikataulujen noudattamista.
Motoriikkataidoissa olen hyvä ja liikunnassa.
Mikä opiskelussa on parasta?
Työharjoittelut. Itse saa toivoa, mihin haluaa harjoitteluun.
Itse aloitin hyllyttämisestä kaupassa.
Nyt olen kiinteistöpalveluissa. Huolehditaan koulun pihasta ja ympäristöstä.
Kenelle suosittelisit TELMA-opintoja?
Sellaiselle, joka on epävarma opinnoistaan ja omista taidoistaan.
TELMA antaa valmiuksia työelämään ja itsenäiseen elämään.
TELMA:ssa voi löytää myös oman alan.
Jos haluaa suorittaa jonkun tietyn ammattitutkinnon, niin suosittelen TUVA-opintoja ennen varsinaisia ammattiopintoja. TUVA:ssa harjoitellaan itseä kiinnostavan alan taitoja.
Itse hain TELMA-opintoihin, koska haluan työllistyä. Ja nyt tiedän, mille alalle haluaisin.
Mille alalle haluaisit?
Olen miettinyt kiinteistöalaa. Mietin sisustusartesaanin tai kodinhuoltajan ammattia.
Hain yhteishaussa Diakoniaopiston ja Live-ammattiopiston kodinhuoltajan opintoihin. Saan kesällä tietää, pääsenkö aloittamaan opinnot.
Jos en pääse noihin opiskelemaan, haen TUVA-opintoihin.
Nyt olen myös autokoulussa, mikä on jännää.
Oletko töissä tällä hetkellä?
Olen työharjoittelussa ja teen keikkatyötä järjestyksenvalvojana.
Minulla on turvallisuusalan järjestyksenvalvojan kortti. Se on luvanvarainen koulutus. Se suoritettiin kurssilla.
Tykkäätkö turvallisuusalan töistä?
Olen tykännyt. Joskus jotkut tehtävät tuntuvat turhauttavilta, mutta olen tykännyt. Ei ole ollut ongelmia.
Millaisen vinkin antaisit nuorelle, joka etsii omaa juttuaan?
Itsekin olen hukassa ja epävarma valinnoistani.
Kuuntele itseäsi ja sydäntäsi. Jos olet miettinyt jotain alaa tosi pitkään, niin luulisin, että se on sun juttu.
Sulla on koko elämä edessä. Ikinä ei ole liian myöhäistä lähteä opiskelemaan uutta alaa.
Teksti: Sara Massinen, 2024
Video ja kuvat: Tiitus Tommila