Olet tässä:
 

Voiko tämä olla totta?

Minulle on kerrottu, että synnyin vuonna 1981 raskausviikolla 28 ja painoin reilut 900 grammaa. Minä jäin henkiin, mutta minun kaksoissisko ei. Minulle on kuitenkin jotkut ihmiset sanoneet, että ei 1980-luvun alussa noin aikaisin syntynyt ja noin pieni keskonen ole voinut jäädä eloon. Onko se totta?

Tuntuu kummalta, että minulle olisi minun vanhemmat tästä asiasta valehdelleet. Minulla oli ainakin kaksoissisko joka kuoli. Olen käynyt hänen haudallaan monta kertaa. Tiedän, että normaali raskaus kestää noin 40 viikkoa ja yleensä vauvat painavat syntyessään noin 3-4 kiloa.

Vastaus

Hei

Kyllä kertomasi voi olla totta.

Keskosvauvan selviämiseen vaikuttavat monet asiat. Vauvan paino ei aina ole ratkaiseva asia. Ratkaisevaa on, millä raskausviikolla vauva syntyy ja miten kehittyneet vauvan keuhkot ovat. Toki painollakin on merkitystä.

Suomessa keskoshoitoa on kehitetty 1940-luvulta lähtien. Juuri 1980-luvulla keskosten hoito kehittyi paljon. Tuolloin raskausviikon 24 vaiheilla syntyneiden vauvojen mahdollisuudet selvitä paranivat merkittävästi.

Olet syntynyt onnellisesti juuri niihin aikoihin, kun keskoshoito on kehittynyt. Olet saanut hyvää hoitoa ja selvinnyt sen ansiosta.