Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa.

Koronavirus on pandemia eli tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Koronaviruksen tavallisia oireita ovat

  • kuume
  • yskä
  • päänsärky
  • pahoinvointi
  • ripuli
  • lihaskipu
  • kurkkukipu
  • nuha
  • hengenahdistus
  • hajuaistin tai makuaistin menetys.

Osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita. Heillä on yleensä myös jokin muu sairaus.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Jos sinulla on koronaviruksen oireita

Jos sinulla on koronaviruksen oireita, ota yhteyttä terveydenhuoltoon.

Voit soittaa

  • omaan terveyskeskukseesi
  • lähimmän sairaalan päivystykseen
  • päivystysnumeroon 116 117.

Soita hätänumeroon 112 vain kiireellisessä hätätilanteessa.

Voit käyttää myös Omaolo.fi-verkkopalvelua. Omaolossa voit arvioida, onko sinulla koronaviruksen oireita.

Pääset Omaolo-palveluun tästä linkistä (omaolo.fi)

Lue selkokieliset ohjeet sairastamiseen (thl.fi)

Pese kädet hyvin

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta ja pinnoilta, kuten ovenkahvoista.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä taudin leviämistä.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Ohjeet käsienpesuun ja yskimiseen (thl.fi)

Pidä kahden metrin turvaväli

Kun liikut kodin ulkopuolella, pidä toisiin ihmisiin kahden metrin turvaväli.

Älä kättele muita.

Vältä suuria ihmisjoukkoja.

Jos olet sairas, älä liiku muiden ihmisten joukossa.

Käytä maskia

Myös maski eli kasvosuojus voi estää koronavirusta leviämästä.

Koronatilanne on erilainen eri kunnissa. Siksi eri kunnissa on erilaiset suositukset maskin käyttöön. Noudata oman kuntasi suosituksia.

Käytä maskia ainakin

  • joukkoliikenteessä, kuten bussissa ja junassa
  • tilanteissa, joissa on paljon ihmisiä, etkä voi pitää turvaväliä
  • jos olet karanteenissa ja käyt esimerkiksi kaupassa
  • jos käyt koronavirustestissä.

Kunnat jakavat maskeja ilmaiseksi vähävaraisille henkilöille. Voit kysyä maskeista esimerkiksi omasta sosiaalitoimistosta tai terveyskeskuksesta.

Lataa Koronavilkku

Koronavilkku-sovellus varoittaa koronatartunnasta.

Lataa koronavilkku puhelimeesi. Löydät koronavilkun puhelimesi sovelluskaupasta. Sovellus on ilmainen.

Koronavilkku varoittaa, jos olet ollut lähellä sairastunutta ja altistunut virukselle. Koronavilkusta saat ohjeet, miten sinun pitää toimia.

Jos sairastut koronavirustautiin, saat terveyskeskuksesta salasanan, jolla voit ilmoittaa tartunnastasi Koronavilkkuun. Koronavilkku varoittaa lähelläsi olleita ihmisiä.

Jos tarvitset apua koronavilkun lataamiseen, saat neuvontaa numerosta 0295 535 535. Neuvontaa saa arkisin kello 8-21 ja lauantaisin kello 9-15.

Jos et voi puhua puhelimessa, saat neuvontaa tekstiviestillä numerosta 050 902 0163.

Lue lisää Koronavilkku-sovelluksesta (thl.fi)

Kysy ja keskustele koronaviruksesta

Koronavirus voi herättää huolta ja kysymyksiä.

Asiasta kannattaa jutella läheisten ja luotettavien ihmisten kanssa. Jos et voi tavata läheisiäsi, pidä heihin yhteyttä puhelimella tai netissä.

Lue vinkit huolien ja pelkojen käsittelyyn

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Voit kysyä ja jutella koronaviruksesta myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa: 09 348 09 348

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaina ja torstaina kello 15-17.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa. Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Pidetään toisistamme huolta!

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Kuva: Istockphoto