Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa.

Koronavirus on pandemia eli tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • kuume
  • yskä
  • hengenahdistus
  • lihaskivut
  • väsymys
  • nuha
  • pahoinvointi
  • ripuli.

Osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita. Heillä on yleensä myös jokin muu sairaus.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Jos sinulla on koronaviruksen oireita

Jos sinulla on koronaviruksen oireita, ota yhteyttä terveydenhuoltoon.

Voit soittaa

  • omaan terveyskeskukseesi
  • lähimmän sairaalan päivystykseen
  • päivystysnumeroon 116 117.

Soita hätänumeroon 112 vain kiireellisessä hätätilanteessa.

Lue selkokieliset ohjeet sairastamiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta (thl.fi)

Pese kädet hyvin

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta ja pinnoilta, kuten ovenkahvoista.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä taudin leviämistä.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Ohjeet käsienpesuun ja yskimiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla (thl.fi)

Pidä riittävästi etäisyyttä

Kun liikut kodin ulkopuolella, pidä toisiin ihmisiin ainakin metri etäisyyttä. Älä kättele muita.

Vältä suuria ihmisjoukkoja.

Jos olet sairas, älä liiku muiden ihmisten joukossa.

Kysy ja keskustele koronaviruksesta

Koronavirus voi herättää huolta ja kysymyksiä.

Asiasta kannattaa jutella läheisten ja luotettavien ihmisten kanssa. Jos et voi tavata läheisiäsi, pidä heihin yhteyttä puhelimella tai netissä.

Lue vinkit huolien ja pelkojen käsittelyyn

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Verkko-Kerttu vastaa kysymyksiisi selkokielellä.

Pidetään toisistamme huolta!

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Kuva: Istockphoto