Lepää flunssan aikana

Flunssa eli nuhakuume on yleinen tauti.

Flunssan tavallisia oireita ovat

  • kurkkukipu
  • nenän kirvely
  • nuha
  • yskä
  • väsynyt olo
  • kuume.

Monet eri virukset aiheuttavat flunssaa.

Flunssaa esiintyy ympäri vuoden. Flunssa on yleisempää syksyllä ja talvella kuin kesällä.

Aikuiset sairastavat yleensä 2–3 flunssaa vuodessa.

Näin ehkäiset flunssaa

Flunssa leviää ihmisten välisessä kosketuksessa. Flunssa leviää myös esimerkiksi silloin, kun yskit tai aivastat.

Flunssa tarttuu muihin ihmisiin etenkin taudin alkuvaiheessa.

Tärkeimmät tavat ehkäistä flunssaa ovat hyvä käsienpesu ja oikea yskiminen.

Pese kädet huolellisesti. Käytä saippuaa.

Yski hihaan tai nenäliinaan. Näin virukset eivät pääse leviämään.

Flunssan hoito

Flunssa paranee yleensä itsekseen.

Kun sinulla on flunssa, lepää ja vältä kovaa rasitusta.

Muista juoda riittävästi.

Niistäminen helpottaa nuhaa.

Höyryn hengittäminen voi helpottaa yskää.

Jos sinulla on kuumetta, käytä tulehduskipulääkkeitä.

Flunssa kestää yleensä noin viikon. Yskä voi jatkua useita viikkoja.

Tekstin toimitus: Jenni Sipilä, 2024
Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL: Lepää flunssan aikana (thl.fi)