Hyvää oloa muista ihmisistä

22-vuotias Veeti Knuutinen asuu Lahdessa. Tässä jutussa Veeti kertoo, mikä lisää hänen hyvinvointiin.

Muut ihmiset tukevat

Jokaisella ihmisellä on omat vaikeutensa. Mielen hyvinvointia voi heikentää esimerkiksi itsensä vertailu toisiin ihmisiin. Joku voi ajatella, ettei ole riittävän hyvä.

Minua auttaa voimaan hyvin ihmiset, jotka ovat tukena ja auttavat minua.

Myös mun lempparimusiikki Kaija Koo auttaa. Hänellä on antaa rohkeutta ja voimaa muille ihmisille.

Yksikin ihminen riittää

Mä kuljen aika itsenäistä polkua. Olen vähän yksinäinen.

Mutta yksikin tärkeä ihminen riittää siihen, että tuntee olonsa hyväksi. Että on joku, jolle voi puhua.

Joskus voi olla vaikea löytää omia ihmisiä. Kun monilla on jo oma porukka, oma työ tai oma perhe.

Myös jännittäminen ja ennakkoluulot itseä kohtaan voivat vaikeuttaa tutustumista ihmisiin. Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä. Ja joku voi jännittää, miten muut ihmiset suhtautuvat.

Yksinäisyyteen saa apua

Mutta yksinäisyyteen voi löytää apua.

Ihmisiin voi tutustua vaikka kävelylenkillä tai keikalla. Myös lyhyet kohtaamiset ovat tärkeitä. Ne voivat olla alku uudelle ihmissuhteelle.

Yksinäinen nuori voi mennä vaikka nuorisotiloihin ja tapahtumiin. Ja voi hakea tukihenkilöä, joka voi tulla mukaan.

Myös keskustelu luotettavien ihmisten kanssa auttaa.

Haastattelu: Anneli Puhakka, 2024
Kuva:
Tiitus Tommila