Lievitystä masennukseen
![Nainen lukee kirjaa.](https://verneri.net/selko/wp-content/uploads/2024/01/lukeminen_sisa.jpg)
Lukeminen voi lievittää masennusta.
Vernerin blogisti Pia kertoo, mikä lievittää hänen masennustaan:
Autismiin liittyy usein masennusta. Joidenkin tutkimusten mukaan 70 prosenttia autisteista kärsii masennuksesta. Näin on myös minun kohdallani.
Onneksi masennusta voi kuitenkin lievittää eri keinoin.
Raamatussa, Psalmien kirjassa, kirjoittajan mielialat vaihtelevat suuresti. Toisinaan hän kokee syvää masennusta ja epätoivoa. Toisinaan hän ylistää Jumalaa ja on kiitollinen Jumalan avusta.
Koen oman masennuksen kanssa samankaltaisia tunteita ja minulla on samankaltaisia mielialoja.
Masennus tuntuu omalla kohdallani mielen kipuna, vaikeana olona ja väsymyksenä. Voin myös uupua, enkä kykene aloittamaan asioita.
Mikä sitten lievittää minun masennusta?
Tässä listaa:
- rukous
- Jumalan sana/Raamatun lukeminen
- masennuslääkitys
- hyvä kirja ja musiikki
- luonto ja eläimet
- tutut rakenteet
- arjen rutiinit eli samanlaisina toistuvat asiat
- liikunta
- terveellinen ruokavalio
- voimaannuttava vuorovaikutus eli vuorovaikutus, jossa minua ymmärretään.
Vuorovaikutus voi olla voimaannuttavaa esimerkiksi läheisen ihmisen ja autismivalmentajan kanssa.
Myös tavoitteiden asettaminen auttaa minua. Päivän tavoitteeni voi olla esimerkiksi, että tiskaan tai luen 5 sivua kirjaa.
Kirjoittaja: Pia, 2023
Lisätietoa masennuksesta: Masennus (pdf)