Uimahallissa

Uimahallissa voi harrastaa esimerkiksi vesijumppaa.
Uiminen on loistavaa liikuntaa! Se piristää ja tekee hyvää koko vartalolle.
Uimahallissa uimista voi harrastaa ympäri vuoden. Uimahallissa voi harrastaa myös muuta vesiliikunta, kuten vesijumppaa ja vesijuoksua.
Jos et osaa uida, voit mennä uimakouluun. Uimakouluja järjestetään kaikenikäisille. Kysy uimakouluista uimahallista.
Tällä sivulla kerrotaan, miten uimahallissa toimitaan.
- Valitse sopiva uima-asu
- Maksa sisäänpääsymaksu
- Vaihda uima-asu pukutiloissa
- Peseydy ennen uimista
- Mene saunaan ilman uima-asua
- Huolehdi turvallisuudesta
- Peseydy uimisen jälkeen
- Testaa tietosi
Valitse sopiva uima-asu

Uimiseen tarvitset yleensä vain uima-asun. Jos haluat, voit hankkia myös uimalasit ja uimalakin.
Hanki uimahalliin sopiva uima-asu ennen uimahalliin menoa.
Uima-asun pitää olla ihonmyötäinen eli se ei saa olla löysä. Uima-asussa ei saa olla taskuja.
Uima-asun pitää olla puhdas, kun menet uimahalliin.
Pue uima-asu päällesi vasta uimahallissa.
Maksa sisäänpääsymaksu
Kun menet uimahalliin, maksa sisäänpääsymaksu uimahallin kassalle tai maksuautomaattiin.
Uimahallin sisäänpääsymaksu on yleensä 4-8 euroa. Yhdellä sisäänpääsymaksulla saa uida yleensä 2 tuntia.
Esimerkiksi eläkeläiset ja työttömät saavat sisäänpääsymaksusta alennusta.
Jos käyt uimahallissa usein, sinun kannattaa ostaa kausikortti. Uimahallissa käyminen on halvempaa, kun maksat kausikortilla. Voit ostaa kausikortin uimahallin kassalta.
Kun maksat sisäänpääsymaksun, saat kassalta avaimen, rannekkeen tai kortin.
Rannekkeella tai kortilla pääset portista puhutiloihin eli pukuhuoneisiin.
Kaikissa uimahallaissa ei ole porttia. Silloin pääset pukutiloihin suoraan kassalta.
Vaihda uima-asu pukutiloissa
Pukutilat on tarkoitettu vaatteiden vaihtamiseen. Pukutiloissa on myös vessat. Naisille ja miehille on omat pukutilat.
Valitse pukutilasta kaappi, jossa säilytät vaatteesi ja tavarasi sillä aikaa, kun peseydyt ja uit.
Saat kaapin oven lukkoon rannekkeella, kortilla tai avaimella, jonka sait uimahallin kassalta.
Jos sait kassalta kortin, laita se kaapin ovessa olevaan lokeroon. Tämän jälkeen voit lukita oven avaimella.
Pidä avain tai ranneke mukanasi, kun menet pesutiloihin ja uima-altaille.
Älä syö eväitä pukutiloissa. Uimahallissa on kahvio, jossa voi syödä omia eväitä ja ostaa ruokaa.
Peseydy ennen uimista
Peseydy hyvin ennen kuin menet uima-altaaseen.
Peseydy suihkussa ilman uima-asua.
Jos olet meikannut, pese meikit pois.
Huuhtele hiukset tai käytä uimalakkia.
Mene saunaan ilman uima-asua
Uimahallin pesutiloissa on sauna.
Jos menet saunaan, peseydy hyvin ennen saunaan menoa.
Mene saunaan ilman uima-asua. Jätä uima-asu suihkujen vieressä olevaan hyllyyn. Voit mennä saunaan pyyhe ympärilläsi.
Peseydy saunassa käynnin jälkeen.
Huolehdi turvallisuudesta

Syvään altaaseen laskeudutaan yleensä tikkaita pitkin.
Uimahallin lattiat ovat märät ja liukkaat. Siksi uimahallissa ei saa juosta.
Syvä allas on tarkoitettu niille, jotka osaavat uida.
Yleensä uima-altaaseen ei saa hypätä. Jos hyppääminen on sallittu, uimahalli on merkinnyt erikseen paikat, joista saa hypätä. Uima-altaan reunoilta ei saa koskaan hypätä.
Uimahallissa on uimavalvoja, joka huolehtii uimareiden turvallisuudesta.
Peseydy uimisen jälkeen
Käy uimisen jälkeen suihkussa.
Huuhtele uima-asu suihkussa ja puristele se mahdollisimman kuivaksi.
Testaa tietosi
Tiedätkö, miten uimahallissa toimitaan? Testaa tietosi.
Tee testi Vernerin sivuilla: Miten uimahallissa toimitaan?
Teksti: Jenni Sipilä
Kuvat: Istockpoto
Teksti perustuu Tule uimahalliin! -oppaaseen. Selkokielisen oppaan on julkaissut Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry.
Voit tulostaa oppaan pdf-version tästä linkistä: Tule_uimahalliin_-opas