Digisanat tutuiksi

Kännykkä ja tietokone ovat digilaitteita.
Tältä sivulta voit lukea, mitä some, live ja muut digipalveluihin liittyvät sanat tarkoittavat.
Puuttuuko sivulta joku sinulle tärkeä sana?
Lähetä sana meille ja selitämme sen tällä sivulla. Voit lähettää sanoja osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.
Sanat on selitetty yhdessä Arki digittää -hankkeen kanssa.
- Asetukset
- Avatar
- Botti
- Blogi
- Bugi
- Bännätä
- Digilaite
- Digipalvelu
- Discord
- Disinformaatio
- Dropbox
- Doomscrollaus
- Emoji
- Etäyhteys
- Facetime
- Filtteri
- Fleimi
- Google Maps
- Hakukone
- Hashtag
- Helppokäyttötoiminto
- Kirjautuminen
- Kuvakaappaus
- Käytettävyys
- Käyttäjätunnus
- Linkki
- Live
- Meemi
- Messenger
- Mobiililaite
- Mobiilisovellus
- Netiketti
- OmaKanta
- Omaolo
- OmaVero
- Pilvipalvelu
- PIN-koodi
- Podcast
- Profiili
- Puheohjaus
- Rekisteröityminen
- Repost
- Roskakori
- Roskaposti
- Saavutettavuus
- Salasana
- Selain
- Skrollaus
- Snapchat
- Some
- Somehaaste
- Sometauko
- Sometili
- Somevaikuttaja
- Sovellus
- Spotify
- Steam
- Suoratoisto
- Swaipata
- Sähköinen allekirjoitus
- Tarina
- Teams
- TikTok
- Tinder
- Trollaus
- Tubettaa
- Tunnistautuminen
- Tägätä
- Valeuutinen
- Verkkokauppa
- Verkkopalvelu
- Verkkopankki
- Verkkopankkitunnukset
- Viraali
- Vlogi
- WiFi
- Wikipedia
- Ylläpitäjä
- YouTube
- Älylaite
- Älypuhelin
- Ääniviesti
Asetukset

Puhelimen asetuksista voit säätää esimerkiksi nettiyhteyttä.
Asetuksista voit säätää digilaitteesi toimintaa, kuten ääniä, näytön kirkkautta ja taustakuvaa.
Asetuksista näet myös laitteen tiedot.
Avatar
Avatar on piirretty hahmo, joka edustaa käyttäjäänsä esimerkiksi somessa tai tietokonepelissä.
Botti
Botti on lyhenne robotista.
Botti on ohjelma, joka hoitaa erilaisia tehtäviä netissä tai somessa. Botti voi vastata esimerkiksi kysymyksiisi.
Blogi
Blogi on verkkosivu, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa omaa sisältöä säännöllisesti.
Voit julkaista blogissa tekstiä, kuvia tai videoita.
Blogin tekijä on bloggari tai bloggaaja.
Bugi
Bugi on virhe ohjelmassa tai sovelluksessa. Jos esimerkiksi kännykän sovelluksessa on bugi, se ei toimi kunnolla.
Bännätä
Bännääminen tarkoittaa käyttäjän pääsyn estämistä somepalveluun tai keskustelupalstalle.
Ylläpitäjä voi bännätä käyttäjän, jos käyttäjä rikkoo palvelun sääntöjä. Bänni voi olla tilapäinen tai pysyvä.
Bänniltä voi välttyä, kun noudattaa hyviä tapoja ja palvelun sääntöjä.
Digilaite
Digilaite on laite, jolla käytät digipalveluita.
Esimerkiksi kännykkä, pädi ja tietokone ovat digilaitteita.
Digipalvelu
Digipalvelu on palvelu, jota käytät tietokoneella, kännykällä tai tabletilla.
Discord

Tunnistat Discordin tästä tunnuksesta.
Discord on netin keskustelualusta.
Alun perin Discordissa pitivät yhteyttä nettipelaajat. Nykyisin Discordia käyttävät myös muut.
Disinformaatio
Disinformaatio on väärää tai harhaanjohtavaa tietoa, jota joku levittää tahallaan.
Dropbox
Dropbox on netin tallennuspalvelu. Voit tallentaa Dropboxiin esimerkiksi kuvia ja videoita.
Doomscrollaus
Doomscrollaus tarkoittaa uutisten jatkuvaa selaamista digilaitteella. Jatkuva uutisten selaaminen voi aiheuttaa ahdistusta.
Emoji

Emojeilla voit osoittaa tunteita.
Emoji on kuvamerkki. Voit käyttää emojeita esimerkiksi tekstiviesteissä ja somen julkaisuissa.
Emojeilla voit kuvata esimerkiksi erilaisia tunteita. Tunnetuin emoji on hymynaama.
Etäyhteys
Etäyhteys tarkoittaa videopuhelua, joka tehdään digilaitteen avulla. Voit olla etäyhteydessä muihin ihmisiin esimerkiksi Teamsissä.
Facebook on somepalvelu, jossa voit jakaa esimerkiksi kuvia, videoita ja viestejä. Facebookissa voit lukea myös uutisia ja kuulua erilaisiin ryhmiin.
FaceTime
FaceTime on ohjelma, jolla voit soittaa videopuheluita.
Filtteri
Filtteri on suodatin, jonka avulla voit muokata kuvia tai videoita. Filtterillä voit esimerkiksi muuttaa kuvan tai videon värejä tai kasvon muotoja.
Filttereitä on useissa somen palveluissa, kuten Instagramissa ja Snapchatissa.
Fleimi
Fleimi tarkoittaa vastausviestiä, jonka tarkoitus on haastaa riitaa.
Jos joku kirjoittaa sinulle riitaisan viestin, älä vastaa siihen. Voit myös ilmoittaa viestistä palvelun ylläpitäjälle tai estää kirjoittajan.

Googlesta voit etsiä tietoa.
Google on hakukone, jonka avulla voit etsiä tietoa netistä.
Google Maps
Google Maps on karttasovellus, jossa voit suunnitella matkareittejä, etsiä paikallisia yrityksiä sekä katsoa karttoja ja katujen kuvia.
Hakukone
Hakukone on palvelu, jonka avulla voit etsiä tietoa netistä. Esimerkiksi Google ja Bing ovat hakukoneita.
Hashtag
Hashtag on aihetunniste. Hashtagin merkki on #.
Hashtagin avulla kerrot somessa, mihin aiheeseen julkaisusi liittyy. Jos esimerkiksi julkaiset kuvan koirasta, voit käyttää hashtagia #koira.
Helppokäyttötoiminto
Helppokäyttötoiminto helpottaa laitteiden käyttöä. Helppokäyttötoiminnolla voit esimerkiksi suurentaa tekstiä tai muuttaa puheesi tekstiksi.

Tunnistat Instan tästä logosta.
Instagram eli Insta on somen palvelu, jossa voit jakaa kuvia ja videoita sekä tehdä livelähetyksiä.
Kirjautuminen
Kirjautuminen tarkoittaa verkkopalveluun tunnistautumista. Monet verkkopalvelut toimivat vain, jos kirjaudut niihin tunnuksillasi.
Kuvakaappaus
Kuvakaappaus eli ruutukaappaus on kuva digilaitteesi näytön näkymästä.
Käytettävyys
Käytettävyys kertoo siitä, miten helppo nettisivua, verkkopalvelua tai laitetta on käyttää.
Käyttäjätunnus
Moniin verkkopalveluihin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Luot ne, kun rekisteröidyt eli luot tilin palveluun. Käyttäjätunnus on usein oma sähköpostiosoitteesi.
Linkki

Vernerissä linkkitekstit ovat sinisiä.
Linkin avulla siirryt netissä uuteen sisältöön. Linkki voi olla tekstissä tai kuvassa. Kun klikkaat linkkiä, siirryt uuteen sisältöön.
Live
Live on suora lähetys netissä. Voit tehdä oman liven tai osallistua muiden liveen esimerkiksi Instagramissa, Facebookissa ja YouTubessa.
Meemi
Meemi on somessa nopeasti leviävä hauska julkaisu. Meemi voi olla kuva tai video, jota on muokattu. Meemissä on usein myös tekstiä.
Messenger
Messenger on pikaviestiohjelma. Voit lähettää Messengerillä tekstiä, kuvia, videoita ja ääniviestejä. Lisäksi voit soittaa puheluja ja keskustella ryhmissä.
Mobiililaite
Mobiililaite on laite, jolla voit käyttää nettiä ja jota voit pitää mukanasi.
Mobiililaitteita ovat esimerkiksi kännykkä, tabletti ja älykello.
Mobiilisovellus

Instagram on mobiilisovellus.
Mobiilisovellus on ohjelma, jonka voit ladata mobiililaitteelle. Esimerkiksi verkkopankki on mobiilisovellus.
Netiketti
Netiketti tarkoittaa hyviä käytöstapoja netissä.
OmaKanta
Omakanta on verkkopalvelu, johon terveydenhuolto kirjaa tietoja terveydestäsi. Voit katsella Omakannasta omia terveystietojasi.
OmaKanta on osoitteessa kanta.fi.
Omaolo
Omaolo on terveydenhuollon nettipalvelu. Omaolossa voit arvioida omaa terveyttäsi.
Omaolo on osoitteessa omaolo.fi.
OmaVero
OmaVero on verohallinnon nettipalvelu, jossa voit hoitaa omia veroasioitasi.
Omavero on vero.fi-sivuilla.
Pilvipalvelu
Pilvipalvelu tarkoittaa verkkopalvelua, jossa voit säilöä tiedostoja.
Pilvipalveluita ovat esimerkiksi Dropbox, Google Drive ja OneDrive.
PIN-koodi
PIN-koodi on tunnusluku, jolla avaat laitteen lukituksen tai tunnistaudut.
PIN-koodissa on yleensä 4-6 numeroa.
Podcast
Podcast on netissä julkaistu puheohjelma. Podcastit ovat usein sarjoja eli niissä on monta jaksoa.
Voit kuunnella podcasteja nettisivuilla tai digilaitteen sovelluksella. Podcast-sovelluksia ovat esimerkiksi Podplay ja Supla.
Postaus
Postaus tarkoittaa julkaisua somessa tai netissä. Postaus voi sisältää tekstiä, kuvaa, videota tai ääntä.
Profiili

Profiilissa on tietoa palvelun käyttäjästä.
Profiilissa on palvelun käyttäjän omat tiedot. Profiilissa on usein käyttäjän kuva, nimi tai nimimerkki sekä lyhyt kuvausteksti käyttäjästä.
Puheohjaus
Puheohjaus tarkoittaa älylaitteen käyttämistä puheen avulla. Laite ymmärtää puhetta, joten sille voi antaa käskyjä puhumalla.
Voit sanoa laitteelle esimerkiksi, “soita äidille”.
Puheohjaus on sama asia kuin ääniohjaus.
Rekisteröityminen
Rekisteröityminen tarkoittaa tilin luomista johonkin netin palveluun.
Kun rekisteröidyt, luot palveluun käyttäjätunnuksen ja salasanan. Näillä pääset kirjautumaan palveluun sisälle.
Repost
Repost tarkoittaa toisen tekemän somejulkaisun jakamista omalla somekanavalla.
Roskakori
Kun poistat digilaitteesta sisältöä, ne menevät laitteen roskakoriin.
Roskaposti
Roskaposti on sähköpostiviesti, joka on sinulle turha. Usein roskapostit ovat mainoksia.
Roskaposti on sama asia kuin spämmi.
Saavutettavuus
Saavutettavaa verkkopalvelua on jokaisen helppo käyttää.
Saavutettava verkkopalvelu huomioi ihmisten erilaiset tarpeet.
Salasana
Luot salasanan, kun rekisteröidyt palveluun.
Salasana on usein kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä.
Selain

Edge, Firefox ja Chrome ovat yleisiä selaimia.
Selain on ohjelma, jolla voit käyttää nettiä.
Selaimia ovat esimerkiksi Chrome, Firefox ja Safari.
Skrollaus
Skrollaus tarkoittaa digilaitteen näytöllä näkyvän sisällön liikuttamista ylös tai alas.
Snapchat
Snapchat eli snäppi on somepalvelu.
Snäppi tarkoittaa myös Snapchatissa julkaistua kuvaa tai videota.
Some
Some on lyhenne sanoista sosiaalinen media. Somepalveluita ovat esimerkiksi Instagram, Facebook, WhatsApp, TikTok ja Snapchat.
Somepalveluissa ihmiset pitävät yhteyttä toisiinsa esimerkiksi kirjoittamalla viestejä ja julkaisemalla valokuvia ja videoita.
Somehaaste
Somehaaste on somessa leviävä haaste, jossa ihmiset haastetaan tekemään jotain ja kertomaan asiasta somessa.
Hyvä somehaaste on turvallinen, eikä loukkaa ketään.
Sometauko
Sometauon aikana ihminen ei käytä somea.
Sometili
Kun rekisteröidyt somepalveluun, luot käyttäjätilin. Tilin asetuksista voit esimerkiksi säätää, mitä tietoja muut käyttäjät näkevät sinusta.
Somevaikuttaja
Somevaikuttaja on sama asia kuin influensseri.
Somevaikuttajalla on somessa paljon seuraajia ja siksi hän voi vaikuttaa monen ihmisen mielipiteisiin.
Sovellus

Monia sovelluksia käytetään kännykällä.
Sovellus on ohjelma, jonka voit ladata esimerkiksi kännykkään tai tabletille. Sovelluksia ovat esimerkiksi Paikallissää, WhatsApp ja VR Matkalla.
Voit ladata sovelluksia sovelluskaupasta. Sovelluskauppoja ovat esimerkiksi Play-kauppa, App Store ja Microsoft Store.
Sovelluksia on ilmaisia ja maksullisia.
Sovellus on sama asia kuin äppi, appi tai app.
Spotify
Spotify on musiikin ja podcastien suoratoistopalvelu. Voit siis kuunnella Spotifyn kautta musiikkia ja podcasteja.
Steam
Steam on videopelien jakelualusta. Steamin kautta voit ostaa ja ladata pelejä, pelata pelejä sekä keskustella niistä.
Suoratoisto
Suoratoista on tapa esittää äänitiedostoja ja videotiedostoja katselijalle.
Kun katsot esimerkiksi elokuvaa suoratoistona, et ole ladannut sitä omalle laitteellesi.
Suoratoistopalveluita ovat esimerkiksi Yle Areena, MTV Katsomo ja Ruutu.
Swaipata
Swaippaaminen tarkoittaa pyyhkäisemistä. Voit pyyhkäistä esimerkiksi kännykän näytöllä olevaa sisältöä eri suuntiin.
Sähköinen allekirjoitus
Sähköinen allekirjoitus on allekirjoitus, joka tehdään netissä.
Voit tehdä sähköisen allekirjoituksen esimerkiksi verkkopankin tunnuksilla.
Tarina
Tarina on tapa julkaista somessa. Tarina näkyy somessa 24 tuntia eli yhden vuorokauden.
Tarinassa voi olla esimerkiksi kuvia, videoita, tekstiä, tarroja ja musiikkia.
Tarinasta käytetään myös nimeä story.
Teams
Teams on netissä oleva palvelu, jonka avulla voi työskennellä ryhmässä. Teamsissä voit esimerkiksi pitää videokokouksia, soittaa puheluita ja muokata tiedostoja yhdessä muiden kanssa.
TikTok
TikTok on somepalvelu, jossa voit julkaista lyhyitä videoita.
Tinder

Tinder toimii kännykällä.
Tinder on treffipalvelu, jota käytetään kännykällä. Tinder yhdistää toisiinsa ihmisiä, jotka liikkuvat lähellä toisiaan.
Trollaus
Trollaus tarkoittaa tahallista ärsyttämistä tai häiritsemistä netin keskusteluissa.
Trollaus voi olla esimerkiksi valehtelua, nimittelyä ja uhkailua.
Trolli tarkoittaa ihmistä, joka trollaa.
Voit ilmiantaa trollin nettisivuston tai keskustelupalstan ylläpitäjälle.
Tubettaa
Tubettaminen tarkoittaa videoiden julkaisua YouTubessa.
Tubettaja on henkilö, joka julkaisee videoita YuoTubessa.
Tunnistautuminen
Kun kirjaudut digipalveluun, tunnistaudut. Tunnistautumalla kerrot, kuka olet.
Voit tunnistautua esimerkiksi pankkitunnuksilla tai käyttäjätunnuksella sekä salasanalla.

Twitterin tunnistaa linnusta.
Twitter on somen viestipalvelu.
Twiitti on Twitterissä tehty julkaisu. Twiittiin voi kirjoittaa vain 280 merkkiä.
Tägätä
Tägääminen tarkoittaa toisen käyttäjän merkitsemistä julkaisuun. Julkaisu voi olla esimerkiksi kuva, video tai teksti.
Merkitseminen tehdään @-merkillä.
Valeuutinen
Valeuutinen tarkoittaa sisältöä, joka esittää uutista, mutta ei ole sitä. Valeuutisilla yritetään vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja ajatuksiin.
Verkkokauppa
Verkkokauppa on kauppa, joka toimii netissä.
Verkkopalvelu
Verkkopalvelu tarkoittaa netissä olevaa palvelua tai verkkosivustoa.
Vernerin selkosivut ovat verkkopalvelu.
Verkkopankki
Verkkopankki on pankin palvelu, jolla voit hoitaa pankkiasioita netissä.
Verkkopankkitunnukset
Verkkopankkitunnukset ovat tunnusluvut, joilla voi tunnistautua verkkopankissa ja monissa muissa netin palveluissa.
Viraali
Viraali on somen julkaisu, joka on todella suosittu ja leviää nopeasti.
Vlogi
Vlogi tarkoittaa blogia, joka on tehty videona.
Vlogissa voit kertoa omasta elämästäsi tai jostain sinulle tärkeästä aiheesta.
Voit tehdä oman vlogin esimerkiksi YouTubeen.
Vlogin tekijää kutsutaan vloggaajaksi.

WhatsAppin logossa on puhelimen luuri.
WhatsApp on pikaviestipalvelu, jossa voi viestitellä kahden kesken tai isommassa porukassa.
Voit lähettää WhatsAppissa tekstiä, kuvia, videoita ja ääntä. Voit myös soittaa puheluja ja videopuheluja.
WiFi
WiFi on langaton nettiyhteys.
Wikipedia
Wikipedia on netin palvelu, joka muistuttaa tietosanakirjaa. Wikipediassa on paljon tietoa erilaisista asioista.
Kuka tahansa voi lisätä Wikipediaan artikkelin tai korjata jonkun toisen kirjoittamaa artikkelia.
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä on vastuussa verkkopalvelusta. Ylläpitäjä esimerkiksi valvoo verkkopalvelun keskusteluja.
Ylläpitäjän lyhenne on yp. Moderaattori on sama asia kuin ylläpitäjä.
YouTube

Tunnistat YouTuben tästä tunnuksesta.
YouTube on somepalvelu, jossa voit julkaista ja katsella videoita.
Älylaite
Älylaite on laite, jolla pääset netiin ja jolla voit käyttää erilaisia sovelluksia.
Älylaitteita ovat esimerkiksi älypuhelimet, tabletit ja kannettavat tietokoneet.
Älypuhelin
Älypuhelin on kännykkä, jolla pääset netiin ja jolla voit käyttää sovelluksia.
Älypuhelimella voit esimerkiksi soittaa puheluita, lähettää viestejä, käyttää nettiä, ottaa kuvia ja kuunnella musiikkia.
Ääniviesti
Ääniviesti on viesti, joka sisältää ääntä.
Voit lähettää ääniviestejä erilaisissa viestipalveluissa, kuten tekstiviesteissä, WhatsAppissa ja Messengerissä.
Kun haluat lähettää ääniviestin, paina mikrofonin kuvaa.
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Kuvat: Unsplash
Lähteet ja lisätietoa selkeästi:
- Suositut somepalvelut
- Turvallisesti netissä
- Selkosanasto netinkäytöstä (selkeastimeille.fi)