Instagram

Instagram on sosiaalisen median kuvapalvelu. Instagramissa voit

  • jakaa omia kuviasi ja lyhyitä videoita
  • katsoa toisten käyttäjien kuvia ja videoita
  • tykätä toisten käyttäjien kuvista ja videoista ja kommentoida niitä
  • seurata toisia käyttäjiä
  • lähettää yksityisiä viestejä ystävillesi, jotka ovat myös Instagramissa.

Instagramissa voit jakaa kuvia vaikka

  • luonnosta
  • lemmikeistä
  • ystävistä
  • synttäreistä
  • matkoista
  • sinulle tärkeistä paikoista
  • mielenkiintoisista asioista ja esineistä.

Muista hyvät tavat. Jos julkaiset kuvia ystävistäsi, kysy heiltä ensin lupa.

Monet ihmiset pitävät Instagramia kuvapäiväkirjana.

Käytä älypuhelimella tai tabletilla

Instagramia käytetään yleensä älypuhelimella tai tabletilla.

Tietokoneella voit katsella Instagramissa olevia kuvia, mutta omien kuvien lataaminen Instagramiin on tietokoneella vaikeaa.

Näin asennat Instagramin

Kun olet ladannut Instagramin, ilmestyy Instagram-logo valikkoon.

Näin lataat Instagramin älypuhelimeen tai tablettiin:

  • Lataa Instagram puhelimeesi sovelluskaupasta. Löydät sovelluskaupan omasta laitteestasi. Android-puhelimen sovelluskauppa on Google Play store, Windows-puhelimen sovelluskauppa on Windows Phone Store ja iPhonen sovelluskauppa on App Store. Instagram on ilmainen.
  • Kun Instagram on latautunut, avaa se Instagram-logon kuvasta.
  • Aloita tilin luominen käyttämällä sähköpostiosoitettasi. Jos haluat, voit yhdistää Instagram-tilin omaan Facebook-tiliisi. Jos haluat yhdistää tilin Facebook-tiliin, klikkaa Kirjaudu Facebook tunnuksilla -nappia. Silloin palvelu hakee tietosi Facebookista.
  • Luo itsellesi käyttäjänimi. Voit käyttää kokonimeä, lempinimeä tai vaikka vain etunimeä. Haluamasi käyttäjänimi voi olla jo käytössä. Kokeile silloin erilaisia käyttäjänimiä. Voit lisätä käyttäjänimeen vaikka numeroita tai erikoismerkkejä. Esimerkiksi mari2 tai _mari. Palvelu kertoo, mikä käyttäjänimi on vapaa ja mikä varattu.
  • Luo salasana, syötä sähköpostiosoitteesi ja lisää profiilikuva. Voit lisätä profiilikuvan myöhemminkin, sitä ei tarvitse laittaa nyt.
  • Jos käyttäjänimesi on lempinimi, voit lisätä sen alle koko nimesi. Näin sinut tunnistavat muutkin kuin kaverit. Voit myös jättää kohdan tyhjäksi. Jos lisäät puhelinnumerosi, se ei näy kenellekään.
  • Seuraavaksi palvelu ehdottaa sinua etsimään seurattavia Facebookista tai puhelimesi yhteystiedoista. Jos haluat etsiä seurattavia, voit toimia, kuten sovellus ehdottaa. Tai voit siirtyä eteenpäin. Voit etsiä kavereita myöhemminkin.
  • Nyt tilisi on valmis. Sitten vain laittamaan kuvia Instagramiin!

Jos Instagramin asentaminen tuntuu sinusta hankalalta, pyydä apua.

Yksityinen vai julkinen tili?

Voit pitää tilisi yksityisenä tai julkisena.

Jos tilisi on yksityinen, vain seuraajasi näkevät kuvasi.

Jos tilisi on julkinen, kaikki Instagramin käyttäjät voivat nähdä kuvasi.

Mieti tarkasti, haluatko että tilisi on yksityinen vai julkinen. Kun luot itsellesi Instagrami-tilin se tulee automaattisesti julkiseksi. Jos haluat, että tilisi on yksityinen, sinun täytyy muuttaa tili yksityiseksi tilin asetuksissa. Pyydä apua, jos et osaa tehdä tätä itse.

#Hästägit

Instagramissa on paljon lemmikkien kuvia. Monella lemmikillä on oma Instagram-tili, jota heidän omistajansa ylläpitävät.

Instagramissä käytetään #-merkkiä eli hästägiä. Se on aihetunniste. Aihetunniste kokoaa saman aihepiirin kuvat samaan paikkaan.

Esimerkiksi, jos laitat Instagramiin kuvan koirasta, voit laittaa sen perään vaikka nämä hästägit

  • #koira
  • #eläin
  • #lemmikkieläin
  • #söpö
  • #ihana.

Nyt kun Instagramissa joku etsii kuvia koirasta, hän voi nähdä sinun koirakuvasi. Sinun ei tarvitse käyttää hästägejä, jos et halua. Varsinkin jos sinulla on yksityinen tili, hästägejä ei kannata laittaa.

Suosituimmat suomalaiset Instagram-tilit

Instagram on suosittu kuvapalvelu. Suomessa sitä käyttää yli 2 miljoonaa ihmistä.

Suosituimpia suomalaisia Instagramissa ovat muun muassa

  • Helly Luv, laulaja
  • Kimi Räikkönen, urheilija
  • Konsta Pulkka, luontokuvaaja
  • Valtteri Bottas, urheilija
  • Jukka Hilden, tv-persoona
  • Isaac Elliot, laulaja
  • Teemu Selänne, urheilija
  • Sanni, laulaja.

Verneri.netin logo-kuva on Instagramissa tällainen.

Heillä on Instagramissa eniten seuraajia. Kiinosttavatko he sinua? Aiotko seurata heitä?

Seuraa Verneri.netiä Instagramissa

Verneri.netillä on oma Instagram-tili.

Etsi Verneri.netin tili ja seuraa meitä!

Voit etsiä Verneri.netin tilin Instagramista sivun alalaidassa näkyvän suurennuslasi-kuvakkeen avulla. Näpäytä suurennuslasi-kuvaketta ja kirjoita tekstikenttään verneri.net.

Voit katsella Vernerin Instagram-kuvia myös tietokoneella. Pääset Verneri.netin Instagram-sivulle tästä linkistä. (www.instagram.com).

Jos haluat katsella Instagram-kuvia tietokoneella, sinun pitää ensin rekisteröityä Instagramin käyttäjäksi. Sitä varten tarvitset oman sähköpostiosoitteen.

Teksti: Mira Vihmo