Instagram

Instagramin logo.

Instagramin tunnistat tästä logosta.

Instagram on sosiaalisen median kuvapalvelu.

Instagramissa voit

  • jakaa omia kuvia ja videoita
  • katsoa, tykätä ja kommentoida toisten kuvia ja videoita
  • seurata toisia käyttäjiä
  • lähettää yksityisiä viestejä.

Voit jakaa Instagramissa kuvia vaikkapa

  • itsestäsi
  • luonnosta
  • lemmikeistä
  • matkoista
  • sinulle tärkeistä paikoista
  • mielenkiintoisista asioista ja esineistä
  • ystävistä.

Jos julkaiset Instagramissa kuvia muista ihmisistä, kysy heiltä ensin lupa.

Käytä älypuhelimella tai tabletilla

Instagramia käytetään yleensä älypuhelimella tai tabletilla.

Tietokoneella voit katsella Instagramissa olevia kuvia, mutta omien kuvien lataaminen Instagramiin on tietokoneella vaikeaa.

Lataa sovelluskaupasta

Kun olet ladannut Instagramin, ilmestyy Instagramin logo valikkoon.

Lataa Instagram puhelimeesi sovelluskaupasta. Löydät sovelluskaupan omasta laitteestasi.

Android-puhelimen sovelluskauppa on Google Play store. Windows-puhelimen sovelluskauppa on Windows Phone Store. IPhonen sovelluskauppa on App Store.

Instagramin lataaminen ei maksa mitään.

Kun Instagram on latautunut, avaa se Instagram-logon kuvasta.

Luo tili

Aloita tilin luominen käyttämällä sähköpostiosoitettasi.

Jos haluat, voit yhdistää Instagram-tilin omaan Facebook-tiliisi. Jos haluat yhdistää Instagram-tilin Facebook-tiliin, klikkaa Kirjaudu Facebook tunnuksilla -nappia. Silloin palvelu hakee tietosi Facebookista.

Luo itsellesi käyttäjänimi. Voit käyttää koko nimeäsi, lempinimeäsi tai vaikka vain etunimeäsi.

Haluamasi käyttäjänimi voi olla jo käytössä. Kokeile silloin erilaisia käyttäjänimiä. Voit lisätä käyttäjänimeen vaikka numeroita tai erikoismerkkejä.

Luo tilillesi salasana.

Syötä sitten sähköpostiosoitteesi ja lisää profiilikuva. Voit lisätä profiilikuvan myös myöhemmin.

Jos käyttäjänimesi on lempinimi, voit lisätä sen alle koko nimesi. Näin sinut tunnistavat muutkin kuin kaverit. Voit myös jättää kohdan tyhjäksi.

Jos lisäät puhelinnumerosi, se ei näy kenellekään.

Seuraavaksi palvelu ehdottaa sinua etsimään seurattavia Facebookista tai puhelimesi yhteystiedoista.

Jos haluat etsiä seurattavia, voit toimia, kuten sovellus ehdottaa. Voit myös siirtyä eteenpäin ja etsiä kavereitasi myöhemmin.

Nyt tilisi on valmis.

Jos Instagramin asentaminen tuntuu vaikealta, pyydä apua.

Yksityinen vai julkinen tili?

Kun luot Instagram-tilin, se tulee automaattisesti julkiseksi.

Voit myös muuttaa tilisi yksityiseksi. Jos tilisi on yksityinen, vain seuraajasi näkevät kuvasi.

Jos tilisi on julkinen, kaikki Instagramin käyttäjät voivat nähdä kuvasi.

Mieti tarkasti, haluatko pitää tilisi yksityisenä vai julkisena.

Voit muuttaa tilisi yksityiseksi tilin asetuksista. Pyydä tarvittaessa apua.

#Hästägit eli aihetunnisteet

Instagramissa on paljon lemmikkien kuvia.

Instagramissa käytetään #-merkkejä eli hästägejä. Hästägit ovat aihetunnisteita. Ne kokoavat saman aiheen kuvat samaan paikkaan.

Jos laitat Instagramiin kuvan koirasta, voit laittaa sen perään vaikkapa hästägit

  • #koira
  • #eläin
  • #lemmikki
  • #söpö.

Kun joku etsii Instagramissa kuvia koirasta, hän voi nähdä sinun koirakuvasi.

Hästägejä ei ole pakko käyttää.

Suositut suomalaiset

Instagram on suosittu kuvapalvelu. Suomessa sitä käyttää yli 2 miljoonaa ihmistä.

Suosittuja suomalaisia Instagramissa ovat esimerkiksi

  • Helly Luv, laulaja
  • Kimi Räikkönen, urheilija
  • Konsta Pulkka, luontokuvaaja
  • Valtteri Bottas, urheilija
  • Jukka Hilden, tv-persoona
  • Isaac Elliot, laulaja
  • Teemu Selänne, urheilija
  • Sanni, laulaja.

Kiinnostavatko he sinua? Aiotko seurata heitä?

Seuraa Verneri.netiä

Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.

Etsi Verneri.netin tili suurennuslasi-kuvakkeen avulla. Näpäytä suurennuslasia ja kirjoita tekstikenttään verneri.net.

Osallistu Puhutaan rakkaudesta -lähetykseen

Osallistu Puhutaan rakkaudesta -lähetykseen Instagramissa perjantaina 20. marraskuuta kello 13.

Luemme lähetyksessä ajatuksia rakkaudesta ja vastaamme kysymyksiin. Laulamme yhdessä rakkauslauluja.

Lähetä kysymyksiä ja ajatuksia rakkaudesta etukäteen Instagramissa tai sähköpostilla: verneri(at)kvl.fi

Voit lähettää kysymyksiä myös Verkko-Kertulle: Kysy Kertulta

Liitä mukaan etunimesi tai nimimerkkisi, kerromme sen lähetyksessä.

Kysymyksiin vastaa Jenni Sipilä Verneri.netistä. Mukana keskustelemassa ja laulattamassa Rinnekodin livelähetyksistä tuttu Matleena Myllyrinne.

Näin pääset seuraamaan lähetystä:

  • Seuraa Verneri.netiä ja Rinnekotia Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin ja Rinnekodin profiilikuvat hehkuvat punaisina Instagram-kotisivusi yläreunassa. Paina jompaakumpaa.
  • Muista pyytää apua, jos sitä tarvitset.

Lisää ohjeita selkokielellä:

Lue Ihan Diginä -hankkeen kuvitetut ohjeet Instagramin livelähetykseen: Instalive (padlet.com)

Katso kuvitetut ohjeet kuvien ja videoiden julkaisemiseen Instagramissa: Näin lisäät kuvia Instagramiin (papuri.net)

Katso Ihan Diginä -hankkeen kuvallinen ohje Instagramin perustoiminnoista: Instagram (padlet.com)

Teksti: Mira Vihmo, 2019