Suojaa digilaitteesi

Digilaitteita ovat esimerkiksi kännykkä, tabletti ja tietokone.

Omat digilaitteet kannattaa suojata.

Kun suojaat digilaitteesi

  • ne pysyvät kunnossa
  • muut eivät pääse käyttämään laitteita ilman lupaasi.

Käytä panssarilasia ja suojakuorta

Älypuhelimen ja tabletin näyttö ovat lasia. Näyttö menee helposti rikki, jos laite tippuu maahan.

Suojakuori ja panssarilasi suojaavat näyttöä hajoamiselta. Ne suojaavat näyttöä myös naarmuilta.

Pohdi: Miten voit suojata laitteesi näyttöä?

Käytä suojalaukkua

Kuljeta kannettavaa tietokonetta suojalaukussa. Se suojaa tietokonetta naarmuilta ja muilta vahingoilta. 

Käytä pääsykoodia

Suojaa puhelimesi ja tablettisi pääsykoodilla. Silloin kukaan ei pääse käyttämään laitetta ilman lupaasi.

Pääsykoodi voi olla numerokoodi tai kuviokoodi.

Voit keksiä numerokoodin itse. Siinä pitää olla vähintään 4 numeroa.

Hyvä numerokoodi on muiden on vaikea arvata, mutta sinun helppo muistaa.

Kuviokoodissa piirrät valitsemasi kuvion laitteen näytölle.

Jotkut laitteet voi suojata myös sormenjäljen tunnistuksella ja kasvojen tunnistuksella.

Pohdi:

  • Miksi laite kannattaa suojata pääsykoodilla?
  • Millainen on hyvä pääsykoodi?

Suojaa tietokone salasanalla

Suojaa tietokoneesi salasanalla. Silloin kukaan muu ei pääse tietokoneelle ilman lupaasi.

Hyvässä salasanassa on

  • isoja kirjaimia
  • pieniä kirjaimia
  • numeroita ja
  • erikoismerkkejä.

    Suojaa tietokone eri salasanalla kuin muut digilaitteet. Jos ulkopuolinen henkilö saa selville tietokoneesi salasanan, hän ei pääse samalla salasanalla muille laitteillesi.

    Pohdi:

    • Onko tämä hyvä salasana: ?hassuKissa150!

    Tallenna salasanat

      Monia eri salasanoja voi olla vaikea muistaa. Onneksi useimmissa älylaitteissa on automaattinen salasanojen tallennus. Saat sen käyttöön älylaitteen asetuksista.

      Salasanojen tallennuksen avulla salasanat tallentuvat älylaitteen muistiin. Sinun ei tarvitse kirjoittaa salasanaa joka kerta, kun kirjaudut laitteelle tai palveluun.

      Pohdi: Mistä saat käyttöön salasanojen tallennuksen?

      Paikanna laitteesi

      Paikannuksen avulla löydät digilaitteen, jos se katoaa sinulta. Paikannus näyttää sinulle laitteen sijainnin kartalla.

      Paikannuksen avulla voit myös lukita digilaitteen ja estää muita ihmisiä käyttämästä sitä.

      Pohdi: Mitä hyötyä digilaitteen paikannuksesta on?

      Opiskele turvallista digiarkea

      Turvallisuus digiarjessa -verkkokurssilla opit suojelemaan itseäsi ja tietojasi verkossa.

      Kurssilla voit opiskella esimerkiksi seuraavia asioita:

      • turvalliset käyttäjätunnukset
      • kaksivaiheinen tunnistautuminen
      • nettiturvallisuus
      • turvallisuus somessa
      • netiketti ja digirajat.

      Voit suorittaa kurssin netissä Moodle-alustalla.

      Kun olet suorittanut kurssin, saat todistuksen sähköpostiin.

      Kurssin on tehnyt Honkalammen Arki digittää -hanke.

      Pääset Turvallinen digiarki -kurssille tästä linkistä (moodle.arkidigi.fi)

      Tekstin toimitus: Jenni Sipilä, 2024
      Lähde: Arki digittää -hanke: Turvallinen digiarki -kurssi
      Kuvat: Unsplash