Vinkit Instaliveen

Voit ladata Instagramin kännykkäsi sovelluskaupasta.
Instagram on sosiaalisen median palvelu, jossa voit julkaista ja katsella kuvia sekä videoita. Instagramissa voit tehdä myös live-lähetyksiä.
Lue vinkit oman Instaliven suunnitteluun!
Miksi teet liven?
Kun suunnittelet liveä, mieti ensin, miksi teet liven.
Haluatko esimerkiksi jutella muiden kanssa tai vaikuttaa johonkin sinulle tärkeää asiaan?
Mikä on liven aihe?
Mieti myös, mikä on livesi aihe.
Mitä haluat kertoa liven osallistujille? Mistä haluat jutella muiden kanssa?
Liven aihe voi olla vaikkapa harrastus tai joku asia, johon haluat vaikuttaa.
Kenelle teet liven?
Mieti etukäteen, kenelle teet liven.
Ketkä seuraavat sinua Instassa? Keille haluat puhua livesi aiheesta? Keihin haluat vaikuttaa?
Liveen voivat osallistua Instatilisi seuraajat. He voivat kirjoittaa kommentteja tai tulla kanssasi jaettuun liveen. Jaetussa livessä osallistujien kasvot näkyvät ruudulla ja ääni kuuluu yleisölle.
Voit päättää itse, otatko muita jaettuun liveen.
Mikä on liven sisältö?
Päätä etukäteen, mitä teet livessä.
Voit kertoa livessä esimerkiksi kuulumisia, kokemuksia tai mielipiteitä.
Livessä voi järjestää myös vaikkapa kilpailuja tai vastailla muiden kysymyksiin.
Mieti etukäteen, millaisia asioita haluat kertoa livessä. Kerro vain sellaisia asioita, jotka voit kertoa ihan kaikille. Livessä ei kannata kertoa salaisuuksia.
Muista myös hyvät käytöstavat. Puhu ystävällisesti ja kunnioita muita. Ketään ei saa kiusata, haukkua tai loukata.
Missä teet liven?
Liveä on mukava seurata, kun kasvot näkyvät ja ääni kuuluu hyvin.
Äänesi kuuluu hyvin, kun olet riittävän lähellä kännykkää, eikä taustalla ole melua.
Kasvosi näkyvät hyvin, kun kännykkä on sopivan lähellä kasvoja ja oikealla korkeudella.
Muista myös riittävä valo! Sijoita kännykkä niin, että valo tulee kännykän takaa kasvoja kohti.
Kuinka kauan live kestää?
Mieti etukäteen, minkä pituisen liven teet.
Instassa voi pitää jopa 4 tunnin liven.
Jos haluat julkaista liven tallenteen, pidä alle tunnin pituinen live.
Kenen kanssa voit harjoitella?
Kun suunnittelet liveä, pyydä ihmeessä apua. Yhdessä tekemällä ja kokeilemalla oppii parhaiten.
Liveä kannattaa myös harjoitella etukäteen. Voit valita lähetyksen yleisön ennen liven aloittamista. Kun haluat harjoitella, valitse yleisöksi harjoitus.
Muista myös nämä
Arki digittää -hankkeen Instalivessä jaettiin vinkkejä oman liven tekemiseen.
Tällaisia vinkit olivat:
“Olen pitänyt piirustusliven ja lenkkiliven.” Katja
“Me ollaan kavereiden kanssa vaihdettu livessä kuulumisia.” Janica
“Livessä kannattaa olla asiallinen, ei saa haukkua toista.” Suvi
“Ei kannata kertoa livessä, missä asuu.” Janica
“Ei saa kertoa pankkitunnuksia.” Katja
“Ei saa antaa salasanoja.” Karoliina
“Live saattaa katketa, jos taustalta kuuluu musiikkia, tekijänoikeuksien takia.” Karoliina
“Ei saa puhua tuhmia.” Teemu
“Lataa kännykkä ennen liveä.” Katja
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Lue myös: