Musiikki

Kartta ja kompassi

24.9.2025

Bänditreeneissä
eri biisien tulva
vyöryy päälle.

Improvisoiva
sosiaalisuus
huojuttaa
kuin hyökyaalto.

Kokemus:
kaaos.

Kartaksi
oma kykyprofiili
ja kompassiksi
armollisuus.

Kirjoittaja: Pia

Musiikin kieli

19.8.2025

Puhutko
musiikin kieltä?

Asteikkojen
rakennuspalikat,
sävelet:
CDEFGAHC

Nuottiavaimet
ja nuottiviivasto.

Luotko sävelillä
harmoniaa vai
riitasointuja?

Vaikka et puhuisi
musiikin kieltä,
sävelet
voivat koskettaa
sielua.

Kirjoittaja: Pia

Paikalla ja läsnä

22.4.2025

Selloa soittaessani
nuotit ohjaavat
sormien
ja jousen
liikettä.

Musiikki
värähtelee
ääniaaltoina
kehossa
ja ilmassa.

Ei riitä,
että on paikalla.
On myös
oltava läsnä.

Soittajana
kuin myös
kuulijana.

Kokemus musiikista
syntyy
vuorovaikutuksessa.

Kirjoittaja: Pia

Olennaisen äärellä

20.9.2024

Sisälläni
vallitsee
kirkkaus ja ilo,

sisälläni
loistaa
aurinko ja valo,

kun olen
olennaisen
äärellä:

musiikin,
yhteyden,
rukouksen

ja syvemmin:

uskon,
toivon
ja rakkauden.

Kirjoittaja: Pia

Musiikin maailmassa

28.2.2024

Musiikki
alkaa hiljaisuudesta.
Hiljaisuuden
rikkoo ääni.

Tuulen humina,
raitiovaunun kolina,
laineen liplatus.
Mikä tahansa ääni
nykymusiikin aineena.

Perinteisemmin
musiikki vaikkapa
Bachin urkuteoksia,
Mozartin kepeyttä
tai Schubertin romantiikkaa.

Minä opiskelen
sellon maailmaa.
Miten soittaa
vapautuneesti
mutta puhtaasti?
Miten kestää
suorituspaineet?

Äänet
kulkevat
koko kehon läpi
luoden mielentiloja
ja näin
mahdollistaen
kohtaamisia.

Kirjoittaja:
Pia

Sellotavoite

17.1.2024

“Puoliksi ihminen,
puoliksi sello”
oli kommenttina
sellovirtuoosin
sellovideossa.

Tähtään samaan.
Olenkin jo siltä osin
sello, että
minun pitää virittäytyä
päivään ja sen tavoitteisiin.

Nyt vaan tekniikan,
nuottienluvun,
ilmaisun,
saundin
opiskelua
arjessa,
lukuisia toistoja tehden.

Kirjoittaja: Pia

Sello

21.11.2023

Ennen
luin kirjoja:
filosofiaa, teologiaa,
luonnontieteitä.

Sitten
palasin sellonsoittoon.

Nyt luen nuotteja,
sonaatteja,
soolosellokappaleita.
Yritän kuulla
musiikin
korvissani.

Juhlahetki,
kun sello esiin
ja viritys
soittokuntoon.

Sulosoinnut
ja uuden opettelu
vuorottelevat.

Ehkä jossain vaiheessa
olisin valmis esiintymäänkin.

Kirjoittaja: Pia

Minä olen

20.11.2023

Minä olen hevonen
Minä olen keltainen banaani
Minä olen kukka
Minä olen syksy ulkona
Minä olen piano.

Kirjoittaja: Heidi

Musiikkiruno

12.11.2023

Ensin
ovat sävelet,
jotka soivat
säveltäjän mielessä.

Sitten
ovat nuotit,
jotka kätkevät sisäänsä
sävelten
soittamisen ohjeet.

Sitten
ovat soittimet
äänialoineen.
Huilu, sello,
rummut,
kitara, basso,
esimerkiksi.

Lopuksi on tunnelma,
joka välittyy kuulijalle
äänen värähtelyinä.

Musiikissa
on monta tasoa.

Kirjoittaja: Pia

Arkkitehdit

17.10.2023

Arkkitehti
miettii tilan toiminnot,
pintojen materiaalit,
luo tilaan tunnelman
ja ihmisen mittakaavan.

Minä kaipaan selloani.
Ehkä saan syksyllä uuden!

Sointiväri pohjana
ta daa, daa, daa…
ta da da daa…
maalailua musiikilla –
katedraali rakentuu!

Kirjoittaja: Pia

Selloa odotellessa

2.10.2023

Surffailen sinfonioiden
ääniaalloilla
uutta selloa odotellessa.

Musiikki tuntuu jo sormissa.
Asteikot, etydit, kappaleet
odottavat soittamista.

Nuotit tosin
täytyy vielä kesyttää.

Musiikki jatkaa siitä,
mihin sanat eivät enää kanna.

Kirjoittaja: Pia

Mysteerien tavoittaminen

16.5.2023

Ennen
täytin päivät
sanoilla.

Ennen täytin huoneen
sanoilla.

Joskus kuvillakin.
Merkityksillä.

Nyt täytän päivän
rytmeillä, soinnuilla,
harmonioilla,
musiikilla siis.

Kaikkien teorioiden jälkeen
maailma ja usko
ovat minulle mysteereitä,
sanojen tuolla puolen,
rytmien ja sävelten
virrassa.

Kirjoittaja: Pia

Mielimusaa

30.3.2021

Kaija Koo, Arttu Viskari, Jukka Poika,
siina kolme kovaa,
mut eniten rakastan Abbaa,
se on ihanaa musiikkia.

Nimimerkki: Pallero

Pop-laulaja

21.3.2021

Pop pop olen!A
Rocktähti olen!
Ja POP!
Pilipali pilipali pömsis!

Nimimerkki: Kissa

Musat soi

27.1.2020

Musat soi,
tuumii tää heppu,
selässään olkireppu.
Helposti ne runot syntyy,
kun mättää sopivia sanoja.

Nimimerkki: Kirjoittaja

Musat vaihtui muuhun

25.1.2016

Musat vaihtui muuhun musaan,
kun kaupoissa joulumusat, loppui.
Miten se nyt silleen.
Ai niin se on sitten joulukin ohi,
lunta tulvillaan maat, vesistöt, tiet, metsät.
Oravat ne nyt lumessa hyppii,
ja lenkillänsä ruokaa, nyppii.
Talven tuulet ne musana soi.

Nimimerkki: Hieman moterniruno

Joulumusat kohta kaupoissakin soi

26.10.2015

Joululaulut soi varmaan kotona ja kaupoissakin kohtapuoliin.
Se soitto tuo lapsuuden mieleen.
Eikä aikuisenakaan jää vielä puolitiehen.

Nimimerkki: Joulumusat

Musiikkileffat

8.4.2015

Kotimaisia musiikkielokuvia oli 1958-1963 välillä monta,
ne tuli käytyä katsomassa.
Tv näyttää niitä edelleenkin.
Se oli sitä nuoruuden taikaa ja aikaa.

Nimimerkki: musiikkileffat

Musat

27.1.2014

Muistan, kun lapsena ollessa
oli  radio auki.
Kuuntelin  Malmsteenin musaa mielelläni,
yläluokilla jo Elvistä.
Ja Mantovanin orkesterin soinnut miellytti myös.
Ne kaikuivat koulun jälkeen ja myöhemmin,
kun töistä tulin.
Niin musiikin lumoissa,
ihan ma jo sulin.

Nimimerkki: Musat

Musa-asiaa

16.1.2014

Musa eli musiikki, sävelten hehku,
se soi  moniulotteisesti.

Ensin   konserttimusana,
sitten jo tuli tangot yms. musat.

Sävelkorva aukes,
ett kolina  vaan kävi.

Oli beatleskausi, Abba, ja sunmuut kaudet,
rokkikin soi, jytää,
kuten nykyisin tuumitaan.

Nimimerkki: Musa

Musiikin kaikkiruokainen

7.8.2013

kuuntelen kaikenlaista musiikkia,
laidasta laitaan.
Hyvä ettei törmää musiikin kiviaitaan.
Sävelet ne sinkoilee.
Alkavaa syksyä toivotan,
kumarran.

Nimimerkki: Musiikin kaikkiruokainen