Muut

Sopiva tahtilaji

5.10.2025

Loikitko kun jänis?

Vipellätkö kuin hiiri?

Löntysteletkö kuin karhu?

Minä, etana.

Tempomerkintä:

Adagio, hitaasti.

Tai jopa
largo, hyvin hitaasti.

Kirjoittaja: Pia

Kultainen keskitie

2.10.2025

Älä vaivu
epätoivoon
vaikeuksia
kohdatessasi.

Älä sorru
toiveajatteluun
haaveitasi
toteuttaessasi.

Etsi
kultaista keskitietä:
ota oppi
vastoinkäymisistä,
aseta
unelmia tukevia
tavoitteita.

Ja jätä loput,
polkusi ja tiesi,
Herran haltuun.

Kirjoittaja: Pia

Elefantti lasikaupassa

7.9.2025

Autistina
sosiaalisissa tilanteissa
olen joskus
kuin elefantti lasikaupassa.

Pitää selvittää
niin paljon!

Toimintatavat,
niiden ennakointi,
oma rooli
tilanteessa.

Mahdolliset
muutostarpeet
toimintatapoihin,
tilanteen rakenteeseen.

Joita muiden
on vaikeaa
nähdä ja ymmärtää.

Elefantti lasikaupassa.

Mutta onneksi usein
yhteiset tavoitteet
kesyttävät
elefantinkin.

Kirjoittaja: Pia

Maailmojen varjossa

25.8.2025

Maailmojen varjossa Horisonttien takana
on Karmanin raja.
Siellä jättiläinen pitää majaa.
On hänellä siellä pieni paja.
Jättiläinen takoo tulisella raudalla
miekkoja Valhallan sotureille.
Fenris-susi mystisen sumuharson luo
ympärille kuun ja planeetojen välisen renkaan.
Ja tähtikartan piirtää kynnellään
ympärille täysikuun.
Ja täysikuu tuo sään lauhan ja
Valhallan sotureille rauhan
kiertäen tähdet ja kuun.
Jättiläsen silmäkulmasta kyynelen
puristaen sen maailmankaikkeuden ympärille.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Lankakerä

23.8.2025

Laatikossa
villalanka sotkussa.

Selvitän sotkun
ja saan lankakerän,
pyöreän,
lanka järjestyksessä.

Otan puikot esiin
ja alan kutoa.

Aikanaan
syntyy,
näin aluksi,
kaulaliina.

Ehkä myöhemmin
lapaset
tai jopa villapaita.

Ajatukset sotkussa,
tilanneanalyysin paikka.

Aikanaan
rakennan ajatuksista
ja kokemuksista
selkeän kuvan
todellisuudesta.

Kirjoittaja: Pia

Lasikenkäprinsessa

21.8.2025

Juhlassa, juhlassa
linnan prinsessa kurpitsavaunussa.
Linnaan vie tie kuutamoinen.
Kuutamo kajastaa portaikkoon
vie linnaan juhliin ja
lasiprinsinsessa kompastuu portaikossa
pudottaen kenkänsä,
mutta jatkaen juoksuaan ja
Vihikoiran turkkiin, selkään nojautuen
kiinni tarrautuu
kiitää, liitää pakoon
vie kotiin tuhkien luo.
Linnut ovat ajat sitten
poimineet siemenet tuhkasta.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Peili

12.8.2025

Runo
on peili.

Sanoitan
mitä näen,
mitä koen,
mitä ajattelen.

Mitä kuulen,
mitä tunnen.

Runo
on peili,
josta voin nähdä
itseni,
sinut,
maailman.

Kirjoittaja: Pia

Hubbardin noita

1.7.2025

Hubbardin muori oli vanha akka,
joka oli puolisokea,
jonka kissa oli myös sitä.
Hubbardin muori totesi
aina on lännessä itä.
Elelipä olelipa tönössä korvessa
vanha akka Hubbardin muori,
joka kaiveli kahta hammastaan
eläimen luulla ja
ulvoi kuuttomalla kuulla.
Arvaatte kai
mikä Hubbardin vanha täti oli?
Noita.
Hubbardin muori kaihtoi aamunkoita
ja sammakoita luulla
sopassaan keitteli
kera pienen palan voita.
Noidalle hankaluuksia koitui
risukasan päälle joutui.
Kylän rotiksi muutti
niillä oli silmät puolisokeat ja
tuli kirouksesta sade taivaan tuutti
ja nousi Hubbardin muori
ylös risukasasta,
poistui metsään taaksen katsomatta.

Kirjoittaja: Särkynyt enkeli

Kuutamosillalla

24.5.2025

Noidat kävelivät,
perässään asteli musta kissa,
siipien kärjillä yli kuutamosillan.
Noitien perässä musta kissa
hopeiset kilikellot käpälissään
tassuteli yli kuutamosillan,
alla tähtimeren kaarina
putoilivat tähtipisarat
noitien päälle
valkeuden kuutamon valossa,
kauniina, kuin sadattuhannet
helminauhojen ympäröimät kukkakehät,
joihin keijukaiset,
hopeisina kimaltelevien
sadepisaroiden saattelemana,
lumoukseen olivat joutuneet.
Ympäri auringon ja noitien kuun.
Lankesivat alle vedet meren
ja kuun ympäri
avaruuksien tähtipyörteiden,
keskellä avaruuden portin.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Esteratsastus

18.5.2025

Joku kirjailija kirjoitti,
että on tärkeää oppia,
minkä kokoinen mieli
kullakin on.

Sopivatko
pienet tavoitteet
elämässä?

Vai keskikokoiset?

Vai sittenkin suuret,
jotka vaativat
kykyä toimia
kovankin
paineen alla?

Joka tapauksessa
elämä
on esteratsastusta,
este kerrallaan

ja jalokiviksi hioutumista,
paineen hallinta
avaimena
aina uuteen
vaiheeseen ja tasoon.

Kirjoittaja: Pia

Sillanrakennuksesta

15.5.2025

Kiipeän
alas rotkoon
ja taas
rotkon seinämää
ylös.

Huomaan
riippusillan.

Ensi kerralla
voisi
kulkea siltaa
kiipeilyn sijaan.

Sanan siltoja
rotkokiipeilyn
sijaan
kaivataan
myös
ihmisten välille.

Rauhan
rakentajiksi.

Kirjoittaja: Pia

Esteratsastus

6.5.2025

Joku kirjailija kirjoitti,
että on tärkeää oppia,
minkä kokoinen mieli
kullakin on.

Sopivatko
pienet tavoitteet
elämässä?

Vai keskikokoiset?

Vai sittenkin suuret,
jotka vaativat
kykyä toimia
kovankin
paineen alla?

Joka tapauksessa
elämä
on esteratsastusta,
este kerrallaan

ja jalokiviksi hioutumista,
paineen hallinta
avaimena
aina uuteen
vaiheeseen ja tasoon.

Kirjoittaja: Pia

Maailman katolla!

31.3.2025

Kun myrskyävi pilvet poutasään,
tähtimereen ne katoaa.
Kukkivi kunnaat.
Katsoopi kyyhkynen ylle meren jään,
kun madonreikään myrskyisään
pilvet katoaa.
Avaruuksiin iättömyyksiin.
Jänikset kuutamossa
pilvien sään ympärillä avaruuksien
tähtimeren ympärillä kehän pyörii
työnsä ympärillä hyörii,
joka sadunolennoille tarkoittaa,
että nyt tulee sieniä ja marjoja.
Työ tähtimeren yllä,
maailman katolla.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Ensin – sitten

27.3.2025

Mitä tekisin
ensin?

Entä sitten,
viikon,
kuukauden,
vuoden päästä?

Jos
haluaa
olla läsnä,
keskittyä
hetkeen,
on parasta
edetä
tehtävä kerrallaan.

Ensin sellotreeni,
sitten lenkki.

Ensin ruokailu,
sitten tv-ohjelma.

Yhtäkkiä
päivässä
on enemmän
tunteja.

Yhtäkkiä
keskityn.

Yhtäkkiä
rauhoitun.

Ensin – sitten.

Kirjoittaja: Pia

Ihmeitä

18.3.2025

Autistina,
maailma
on täynnä
ihmeitä.

On ihme, kun
jaksaa
nousta ylös
ja syödä
aamupalaa.

Jaksaa
käydä
kävelyllä.

Jaksaa
kirjoittaa
runon.

Jaksaa
soittaa
selloläksyt.

Jaksaa
kirjoittaa
viestin.

Yksi
suurimmista
ihmeistä:
keskustelu
ja sosiaalinen
osallisuus.

Kirjoittaja: Pia

Arpapeliä

9.3.2025

Kerron,
että päivä
on ollut tuulinen
ja viileä.

Kerron,
että olen
miettinyt projekteja,
dysfasiaa ja autismia.

On arpapeliä,
kuka vastaa
tai ymmärtää
näkökulmiani.

Onkohan
neurotyypillisillä
sama kokemus?

Toimiiko
neurotyypillisillä
kommunikaatio
sääntönä,
ei poikkeuksena,
kuten minulla?

The Voice of Finland –
kääntyykö
jokin tuoli?

Kirjoittaja: Pia

Yhtälöt

6.3.2025

Sanat
hyppivät silmissä,
kirjaimet
vaihtelevat paikkaa.

Pitkästyttävää
yrittää selvittää
tekstin viesti.
Ja näkökulma.

Mikä on ilmiö
ajatuksen taustalla?

Mikä on ajatus
valitun sanan
taustalla?

Fysiikassa
yhtälöt
kertovat
ilmiöiden suhteista.

Kuten:
voima
on massa
kertaa kiihtyvyys.

Mikä olisi
rauhan yhtälö?

Mikä olisi
armon yhtälö?

Sanat
hyppivät silmissä,
kirjaimet
vaihtelevat paikkaa.

Kirjoittaja: Pia

Pisara meressä

29.1.2025

Yksinäisyydessä,
ajatusten aallokossa,
voi kadota
suhteellisuudentaju.

Suurenmoisinkin idea
on vain
yksi näkökulma.

Oivallus,
että eri tilanteet
vaativat
eri näkökulmia.

Ja että
kaikilta
voi oppia.

Pisarat
itse asiassa
muodostavat
valtameren.

Samoin
eri näkökulmat
ajatusten avaruuden.

Kirjoittaja: Pia

Vuoristoisella seudulla

28.1.2025

Yksi päivämatka
taas edessä
vuoristoisella seudulla.

Pitää kulkea
läpi solien
vuorten katveessa.

Pitää kestää
paahtavaa hellettä
ja sokaisevaa aurinkoa.

Pitää varoa,
ettei eksy
reviiriään puolustavien
eläinten
reiteille.

Pitää kavuta
jyrkkää rinnettä
kohti vuorenhuippua.

Vihdoin perillä.

Edessä aukeavat
huikeat maisemat
aina sinne,
minne silmä
ei enää kanna.

Avaan termospullon
ja juon kahvit
eväsleipien
kanssa.

Vuoristoisella seudulla
mielen maisemissa
matka taittuu
samoin.

Kirjoittaja: Pia

Kosmoksen porteilla

24.1.2025

Kosmoksen punaiset kuut.
Katsoo mustahuppupäinen luuranko
kädessä viikate
kohti Yemenjan kuutarhaa.
Supernova räjähtää sielussani.
Seisoo mustahuppupäinen mies
Marsin pinnalla ja
katsoo kieppuvaa madonreikää.
Se vie mustahuppuisen miehen mukanaan
ja pyrstötähdet jalkojeni alla
minä kiidän kohti valoa, toivoa.
Elämän tähtien toivo.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Jäinen myrskytalvi

2.12.2024

Laajat tundrat,
tupruavat tuulet,
taistelevat tuulet
laivojen mastoissa.
Ja kuu synnyttää kurimuksen
vaaraksi laivoille.
Tulee haahka ja
varoittaa laivaa,
ettei tarvitse kaivaa
Mariaanien hautaa.
Pelastuu laiva
jäätyneeseen satamaan.
Jääpuikot laivassa
mastoissansa riippuu.
Aika ohitse liitää,
jäinen myrsky ohitseni kiitää.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Me itse

27.11.2024

Haluamme olla tasa-arvoisia yhteiskunnassa,
ajamme yhteisiä asioita yhteisessä joukossa.
Vaikutamme eri puolella Suomea alajaostoissa,
tahdomme vaikuttaa asenteisiin aidosti Suomessa.
Me itse teemme monen moista yhteistyötä eri tahojen kaa,
me itse mennään eteenpäin lujaa, emme katso jälkeenpäin taa.
Yhdessä me etsimme ratkaisuja, ettei yhdistys kaadu,
siis Me itse ei aidosti koskaan maadu.
Me itse tekee tekoja eikä puheita petä,
Me itse taustatyöntekijät ja toimistotyöntekijät ei koskaan meitä jätä.

Kirjoittaja: Esa Peltonen

Uskomus on linssi

19.11.2024

Onko maapallo
litteä vai pyöreä?

Onko vammaisuus
vika vai ominaisuus?

Kokemuksiin
perustuva uskomus
on linssi,
jonka läpi
maailmaa katsotaan.

Kirjoittaja: Pia

Kuolleiden kuiden luut

11.11.2024

Kuun kalpea loiste valaisee
mustahuppuisen miehen yrttitarhaa.
Kauniit yrtit tarhassa laulavat
kosmoksen laulua
kosmoksen kalpeassa valossa
linnunlaulun musiikin tahtiin.
Tähtihiiri juoksee
kuun ja tähtien välissä,
sillä on tähti otsassa.
Auringonpaiste valaisee
maailmojen reunat.
Kosmoksen porteista
tulvien täyttäen
koko maailmankaikkeuden,
varjojen hajotessa
kosmoksen tumman syliin.
Tumman kalpeat varjot peittävät
kuun kalpeuden ja
aurinko sen takaa loistaa,
ilmestyy esiin hymyillen.

Kirjoittaja: Särkynyt enkeli

Hän tuli taloon

4.11.2024

Hän tuli taloon,
jonka hän rakensi perheelleen.
Hän jätti kotinsa, vuosiksi.
Palattuaan kotiinsa,
hän katsoi kotinsa peiliin.
Hän näki ne
samat kädet, kasvot ja jalat,
kuin silloin,
kun hänen oli lähdettävä
puolustamaan isänmaatamme.
Tai lähti hän sinne
avuksi sotilaille.

Joku
ei palannutkaan koskaan kotiin.

Kului vuosi,
jotkut joutuivat jättämään
kotinsa iäksi tai vuokraamaan.

Hän palasi katsomaan kotia.
Katsoi sitä kohtaa,
jossa oli kodin sydän, keittiö.
Se oli poltettu tai palanut.

Hänkin “juopoksi, puliukoksi”
haukuttu mies,
perusti perheen,
osti, rakensi tai vuokrasi kodin,
ja teki paljon työtä.

IHMISET!

Älkää puhuko kuolleista pahaa.
Ja kenestäkään pahaa.

Kaikki me olemme arvokkaita!

Jokainen ihminen on oma itsensä.

Kysyn nyt,
onko hänen hyvä olla,
joka pilkkasi, haukkui
ahkeraa työtä tekevää vanhaa ihmistä?

Mihin unohtuivat kultaiset, hyvät tavat
ja sanat anteeksi ja kiitos?

Ja miten ajattelet sinä,
jolla on “kaikki hyvin”,
ihmistä, jolla ei ole kotia?

Kerro nyt, kerro?

Katsokaa,
hän lähti nyt,
kodistaan.
Viimeinen leposija hänellä on.

**

Tämä runo on omistettu kaikille niille,
jotka puolustivat isänmaatamme.
Ja isäni muistolle ja äitini muistolle.

Nimimerkki: Minulla on koti Pyhännällä

Unien syksyiset kuut

28.10.2024

Minä olen karhu.
Minä olen pilvi.
Minä olen violetti luumu.
Minä olen syksy ja unien syksyisten kuiden laaksossa.
Minä olen kuiden harppu, joka helisee.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Karvalaukku

15.10.2024

Turha sitä on hävetä
miten tähän maailmaan
on syntynyt,
lohdutin pientä,
punastelevaa,
karvalaukkulasta.

Oli saanut haavan lehdestä
huivin päähänsä.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Suurella pensselillä

11.10.2024

Maalaan
suurella pensselillä
oivalluksia
elämästä.

Ripaus myötätuntoa,
kokemus toimintaperiaatteesta.

Haaveena innoittaminen,
tavoitteena
toisen ihmisen
kunnioittava
arvostaminen.

Ja kohtaaminen
tältä pohjalta.

Kirjoittaja: Pia

Mikä puhuttelee sinua?

7.10.2024

Laineiden liplatus.
Vuodenaikojen vaihtelu.
Auringonlasku.

Mikä puhuttelee sinua?

Söpöt kissavideot.
Viimeisimmät hittibiisit.
Minun päiväni -videot.

Mikä puhuttelee sinua?

Uutiset sodista,
taloudesta,
kulttuurista,
politiikasta.

Siitä, mikä puhuttelee,
rakentuu maailmasi.

Kirjoittaja: Pia

Ylellisyyttä

4.9.2024

Runsaasti
ystäviä.

Tasaisia
päiviä.

Joukkoon
kuulumista.

Ylellisyyttä,
jota
minulla
ei juurikaan
ole.

Osani
on
selkokieli
ja
tieteen
teoriat.

Ylellisyyttä,
jota
toisaalta
valtavirta
ei ehkä
jaa
kanssani.

Kirjoittaja: Pia

Palautuspiste

2.9.2024

Tietokoneissa
on palautuspiste
eli aiempi tila,
joka on
vielä vakaa
tietokoneen
kaatuessa.

Minun
palautuspisteeni
ihmisenä
on armo.

Kun kaikki
kaatuu päälle,
armo jää.

Armon suoja
jää.

Kirjoittaja: Pia

En etsi, löydän

28.8.2024

Taidemaalari
Pablo Picasso
sanoi:
”En etsi, löydän.”

Minäkään
en etsi,
vaan löydän.

Luojan
kädenjälkiä.

Tiedonjyväsiä,
ymmärryksen
rakennuspalikoita.

Omilta poluiltani.

Kirjoittaja: Pia

Tyyppivika

18.8.2024

Sähkölaitteissa
on oppimani mukaan
tyyppivikoja –
kullakin televisiomerkillä
tai muulla laitteella
osa, joka pettää
yleisimmin.

Autistina
minun tyyppivikani
on toisen ihmisen
mielen lukemisen
vaikeus.

Mutta –
tajuan
toisten systeemeitä
ja tarpeita.

Olisiko sittenkin
tyyppivian kääntöpuoli
joku muu
vahvuus?

Kirjoittaja: Pia

Leppäkerttuleikki

9.8.2024

Leppäkertut lentelivät hiljaa tuulessa,
kukkien päällä.
Kirjoitan sinulle lorun
suloinen, viaton lapseni
linnunsulkakynällä.
Se maksaa viisi katajanmarjaa.
Jättiläinen sukkasillaan järven jäällä.
Sukassa oli reikä varpaassa
se luisteli järven päällä.
Esitys oli neljän hevosenkengän arvoinen.
Sadepisaroista oli tehty kaulakoru,
se oli kolme simpukkaa.
Taskunauris, joita oli kuparisia kaksi.
Jättiläinen mittasi ne päänsä päällä,
myös jäisellä pakkassäällä.
Jättiläisen linnan joulujuhlat,
jonne pääsy oli yksi kilikello.
Kilikelloja oli yksi,
niitä oli Joulukuusessa,
yksi oli poron korvanjuuressa.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Omia polkuja

31.7.2024

Muurahaiset
suunnistavat
ruoan lähteille
hajuilla merkattuja,
monen jo tallaamia
polkuja.

Toisinaan
yksinäinen muurahainen
lähtee tekemään
uutta polkua
uudelle
ruoan lähteelle.
Jättää hajumerkit,
niin että muut
voivat seurata perässä.

Edelläkävijät
meistä ihmisistä
toimivat samoin.

Minä olen
tuo
erilainen muurahainen.
Kannan korsia
uutta reittiä.
Rakennan
uutta pesää.

Seuraa ken haluaa.

Kirjoittaja: Pia

Liikenteessä

18.7.2024

Sosiaalisessa
liikenteessä
toinen ihminen
ilmestyy
autistin kannalta
kuin salama
kirkkaalta taivaalta.
Yllättäen.

Aivan puun takaa
ja sosiaalisesti
ennakoivan
ajotavan
ohittaen, sille sokeana
ollen.

Aina
tarvittaisi
toimintasuunnitelma!

Tilanne kuin tilanne,
tavoite kuin tavoite.

Kirjoittaja: Pia

Tietokone kaatuu

16.7.2024

Autismia
on verrattu
tietokoneen
toimintaan.

Sitä se onkin!

Sovelluksia
eri toimille:
sellonsoitolle,
kotitöille,
liikunnalle,
esimerkiksi.

Pitää pitää
pallot ilmassa,
rutiinit käynnissä.

Kunnes taas
odottamaton
saa tietokoneen
kaatumaan.

Mayday, mayday!
Apua, apua!
Mikä auttaisi
takaisin reitille,
päiväjärjestykseen?

Mikä kääntäisi laivan kurssin?

Toimintasuunnitelma
tai ystävällinen ohje –
yhdet parhaista.

Suunnistus jatkuu
merikorttien
avulla.

Kirjoittaja:
Pia

Selkeytä!

14.7.2024

En minä tiedä
mitä aiot,
ajattelet,
tunnet,
jollet sano sitä
selkeästi
ja erikseen.

Jos minulla
autistina
on mielensokeus,
sinulla neurotyypillisenä
lienee osittainen
systeemisokeus:
vaikeus ymmärtää
rutiineja
ja toistuvan
toiminnan
vaiheita.

Onko niin,
että sokea
taluttaa sokeaa,
kun etsimme
yhteistä kieltä
toiminnalle
ja kanssakäymiselle?

Kirjoittaja: Pia

Myrsky

27.6.2024

Huolten myrsky
täyttää mielen.

Kaaos,
epävarmuus tulevasta.

Ajatukset
kuin risteilyohjukset
kylvävät
tuhoa mielenrauhaan.

Tieto rauhoittaa hieman,
rukous
ja uskon harppaus
vielä enemmän.

Myrsky tyyntyy
liplattaviksi
laineiksi.

Kirjoittaja: Pia

Auringon ja kuun varjon laakso

10.6.2024

Välissä auringon ja kuun varjon laakson
kasteinen helminauha ympäröi perhostytön
varpaiden kosketuksen avulla kukan siemenen
muuttaen sen ruiskaunokkipelloksi.
Ympärille keijukaiskehien,
joihin keskellä kuunsäde katsoo pikkuruista keijukaista,
kuin kukkaa keskellä tähtimeren.
Auringon ja kuun varjon laaksossa,
jossa heinäsirkat soittelivat sille viulua.
Keskellä tähtimeren.
Kalpean kuun alla.
Ja keijukainen herää sinikellojen soittoon
aamuauringon sipaistessa sen kasvoja.
Auringon ja kuun varjon laaksossa.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Lapsuutta muistellen

2.3.2024

Moni asia mielestä unhoittuu ja unhoittaa ne myös vois. Vaan lapsuuden muistot nuo palautuu, niitä niin vain ei pyyhitä pois.

Muistan perunamaan, heinäpellot ja haan, muistan keltaiset viljapellot. Kotikoivussain usein kiikkuessain, kuulin soittavan kirkonkellot.

Alta metrinen pojankossi ollessain minä ongelle rantaan väänsin. Onkimatoja purkkiin etsiessäin lehmänkakkarat kuivuneet käänsin.

Maitokannu näin, lensi kädestäin, äidin kanssa kun lypsyltä tultiin. Muistan tarkasti, aivan varmasti, kun pantiin perunat keväällä multiin.

Nyt olen raihnainen, tukka valkoinen, iltaa yksin mä istun vain. Kiikkutuolissain hurjat vauhdit ain otan lapsuutta muistellessain.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Kaikki virtaa

19.2.2024

Antiikin Kreikan
filosofi Herakleitos
sanoi
“kaikki virtaa”.

Syvällinen viisaus.

Eilinen päivä
muuttuu täksi päiväksi,
tämä päivä huomiseksi.
Yhä uudelleen.

Vain muutos on pysyvää.
Muutos aikakausissa
ja tavoissa,
muutos mielipiteissä
ja teorioissa.

Yritys
seisauttaa
ajan virta
on ennalta
tuhoon tuomittu.

Antaa siis
syyssateiden
huuhtoa kadut,
talven
kietoa maa lumivaippaan,
kevään
herätellä puut, kukat,
ihmiset, eläimet
ja vihdoin kesän
pukea luonto juhla-asuun.

Aina uudelleen.

Kirjoittaja: Pia

Odotus

16.2.2024

Odottavan aika on pitkä,
kuuluu sanonta.

Odotamme kevättä,
sitten kesää.

Odotamme bussia
tai junaa.

Odotamme
toiveiden täyttymistä.

Kristitty
odottaa rukousvastauksia.

Autistinen henkilö odottaa
ajastimen piippausta
tehtävää tehdessään.

Tietokoneen tiimalasi
ohjaa odottamaan
komennon toimeenpanoa.

Odottaminen
tekee tilaa uudelle,
valmistaa
uuden vastaanottamiseen.

Odottamisen välttämättömyys,
odottamisen taide!

Kirjoittaja: Pia

Ihmisoikeus

8.2.2024

Olisi hienoa elää yhdessä,
tehdä asioita tiimissä.
Nauttia elämästä aidosti ilman riitoja,
voisiko hallitus tehdä parempia viivoja.

Jokaiselle kuuluu oikeus elää ja nauttia,
llman että hallitus leikkaa vähävaraisilta,
nyt toivon malttia.
Toivon että Suomen hallitus tulee vastaan vähävaraisia,
eikä leikkaa enempää,
vaan miettii parempia päätöksiä vaihtoehtoisia.

Kirjoittaja: Esa Peltonen

Surffailua

6.2.2024

Kaliforniassa
on
hyvät
lainelautailu-
eli surffausolosuhteet.
Valtavia aaltoja
kesytettäviksi.

Minä surffailen
netissä,
YouTubessa,
ihaillen
matemaattisten yhtälöiden
ratkaisumalleja.

Vaikeimmat
aallot
saattavat löytyä
ihan läheltä,
vastapäätä
toista ihmistä.

Ilmiöt aaltoina,
kieli surffilautana.

Kirjoittaja: Pia

Sirkus

31.1.2024

Sirkuksessa
on taidokkaita esityksiä:
eläintenkesyttäjä,
surmanajaja,
jousiampuja,
trapetsitaiteilija,
esimerkiksi.

Tunnelmaa
luodaan
musiikilla
ja sirkustirehtöörin
välijuonnoilla.

Mutta keskiössä
on erityistaidon
osaava
sirkusammattilainen.
Tunnelman ja taidon juhlaa.

Ehkä näin on
kaikessa esittämisessä:
musiikkikonsertissa,
teatteriesityksessä,
jopa taitoluistelussa
tai voimistelussa.

Esittäjälle
annetaan
esittämisrauha
ja esitys palkitaan
taputuksin.

Voisiko
autismikirjolainen
tarvita samaa
ihan arkisissa askareissa,
kuten myös
erityiskiinnostusten
kohdalla?

Tunnelmaa,
esittämistä,
arvostusta.

Kirjoittaja: Pia

Sanojen tuolla puolen

26.1.2024

Filosofi
Ludwig Wittgenstein
kirjoitti,
että siitä mistä ei voida puhua,
on vaiettava.

Mutta puheen jälkeen
avautuu uusi maailma,
jossa pätevät
musiikin lainalaisuudet.

Kun musiikki koskettaa
sanojen tuolla puolen,
ollaan herkän kauneuden
äärellä,
kyynelsilmin.

Taiteen puhdistava vaikutus,
antiikin viisautta mukaellen.

Kirjoittaja: Pia

Kirjahyllyni

15.1.2024

Kaikki teokset seisovat sievästi rivissä.
Ei ole pölyä Eino Leinossa, Huovisen Veikossa, Romanovin kivissä.
Aakkoset järjestää aiheet ja alat.
Myllykirjeet ja Valitut palat.
Viereen Havukka-ahon jäi Haanpään Pentti.
On Päätalon teoksia metri ja sentti.
Nojaa Eeva Kilvestä pari Mikael Ilvestä,
niissä tutkitaan pissasta,
tuleeko terve kissasta.
Eräkirjoista löytyy “homenokkaa”,
Inarin onkijaa, Pallasta, Lokkaa.
Minne Yrjö Kokko ja Molli vie,
sinne johtaa Neljän Tuulen tie.
On myöskin Pälsiä, siperian vilua,
Viron murretta: Kympilä pilua.
Paljon tietoa ideoista,
pesukoneen huollosta, videoista.
Löytyy jännityshimoissa monia tapoja,
lukea Doylea, Sariolaa, Sapoja.
Numero ykkösen saatuani kilistän kipposta,
sarja silloin on täynnä, Pekka Lipposta.
Voin muutenkin jännittää, puristella palleista,
lukea teoksia hurjista ralleista,
joissa on Vatasta, Alenia, Kankkusta,
autourheilun tietoa, valistusta.
Silti aarteeni ovat Väinö Linna,
Leskisen Juice ja Canthin Minna.
Uuno Kailas ja Aleksis kivi,
joita on hyllyssä siisti rivi.
Löytyy politiikan palasia, tai koko kirjo,
jossain on mainittu Rusasen Pirjo.

Kekkosen Urho ja Vennamon Veikko,
joka oli muille puolueille peikko.
Teos Karjalaisen Ahdista, sekä Joutsan sahdista.

Myös runokirjoista löytyy melkoinen kasti
muun muassa Lounelan Pekka ja Eero Silvasti.
Osa niistä on meheviä, toiset täysin kuivia,
niin kuin tuo Parkkisen, Viisisataa huivia.
Syystä jostain kummasta
tykkään lukea Jaakko Summasta.

Tuo kirjani minulle mielihyvää,
tarua, tunnetta, tiedonjyvää.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Ilta pirtissä (ennen vanhaan)

27.12.2023

Pieksut kopsaa,
kirnu kolkkaa.
Potut tanssii ruplapolkkaa
ympärillään musta pata
syleilyssä hellanringin.

Pian pöydän täyttää rieska, maito
pottumuussi, paisti aito,
emäntä kun tirripaistin
kätevistä käsistään
pyörtää pirtin lämpimään.

Uuninpäällä pikku Yrjö
posket punaisina
henkseleitään rullaa.
Poismenneen maitohampaan koloon
painaa peukalollaan pullaa.

Väliin nenäänsä hän niistää,
syrjään kämmenen kun
räkätapin riistää.
Taitaa uupumus jo hiljaa
hieroskella pikkumiestä?
Selkään flanellista ruutupaitaa
uunin lämpö liimaa hiestä.

Mikäköhän ensin ehtii?
Äidin käsky: -Syömään! tulla,
uupumus ja uni,
vaiko loppua tuo pulla?

Ovensuussa, riepumaton päällä
venyttelee Musti.
Hienosti ja hallitusti
ääneen haukotella taitaa,
äidin harmaan varjon leikatessa
maton värikästä raitaa.

Sykähdyttää rengin rintaa
hyväolo hieroo mieltä.
Nuuhkii puhtaan paidan pintaa.
Eipä haise enää hieltä
lauantai kun painuu iltaan.

Yö päivää eeltään syrjään sysää.
Isä vielä istuviltaan
paikkaa matikoille rysää.

Lattialla kaksoistytöt,
Anna-Maria ja Liisa-Lotta.
Liisa leikkii nuken kanssa,
Annalla on alla potta.

Pian väsymys jo rengin penkkiin kaataa
turhaan unessakaan liikaa raataa
vaan näkee unta.
– Robottien luovan lunta.

Höyryävän muusipadan
äiti pirtin pöytään kantaa.
Pyynnön Yrjölle tuon antaa:
– Kipaisetkos Yrjö kulta
kamarista ukki hakemassa?
– Sais jo tupaan tulla,
en itse ehdi,
on vielä tekemistä mulla.

Liekö sallimus, vai pirtin henki,
vaiko kyllinherkkä hajuaisti?
Vääntäytyy jo ylös renki.

Onhan mieliruokaa tirripaisti.
Tuttu tuoksu sieraimiin näin
luikerteli salaa
hyvänonnentunteen kouraistessa sydänalaa.
Yrjö ukin kanssa palaa.

Näin on pirtin väki
kokoontunut pöydän ääreen.
Musti kiehnaa kaulaa isän sääreen.

Jos seuraa astiata vanhaa, puista,
on täynnä leipää-riihiruista.
Vaan häipyy siivu-siivun perään
leipäastiasta herkku.

Muistuu Yrjön mieleen Ville serkku,
kaukaa Ylivieskasta.
Hän näkee untakin vain rieskasta.

Ilta-aterian jälkeen saa äiti avun,
kaiken tarpeellisen.
Isä tiskaa,
Yrjö hoitaa huuhtomisen,
äiti huuhdottuja kuivaa.

Tyttäretkin tahollansa
askareisiin osallistuu,
-poissa tieltä,
sängynpäällä istuu.

Keinutuoliin ukki muistoihinsa vaipuu
keinutellen hiljaa hellään uneen taipuu.
Kyynel vierii alas poskipäitä
on mummin luo taas varmaan kaipuu.

Iltatöiden jälkeen hetki levätään
ja sulatellaan ruokaa.
Musti molemmista päistään huokaa.

Pian hämärä, tuo harmaanuttu,
pimeneväin iltain tuttu
pilkkopimeästä vakastaan lupaa:
– Kohta lakastaan tienoon ylle huntu musta.
Taas huomen tuokoon aherrusta.

Yö vilkkaa silmäniskun viekkaan.
Luottaa hienoon unihiekkaan.

Nyt iltahetki yötä kiskoo,
Tilley sammuu, varjot viskoo.
Jää valvomaan vain pirtin henki,
kuorsaa isäntä ja renki.

Siskonpeti huokuu rauhaa
kieputellen uninauhaa.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Leipäjonossa

16.12.2023

Kaupungin valoja,
harmaita taloja.

Roskia, rapaa,
toivoisin että en
tuttuja tapaa.

Käy kivisin ilmein
ihmiset vastaan,
yksin tai raahaten
mukana lastaan.

Puristan nyrkkiä
sinistä, jäistä.

Vaan turha on valittaa.

-Mitäpä näistä!

Leipäjonossa seison,
kurkussa pala.
Rukoilen voimaa
etten itkeä ala.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen