Ajatuksia ja kysymyksiä
Miksi kehitysvammasta puhutaan nimellä kehitysvamma? Eikö mitään fiksumpaa sanaa voisi keksiä?
Kehitysvammasta puhutaan sairautena ja se on tautiluokituksissa. Kehitysvamma ei minusta ole sairaus tai tauti.
Minä olen itse kehitysvammainen nainen ja minusta se, että oppii hitaasti on enemmänkin ominaisuus kuin sairaus.
En itsestänikään puhu sairaana vaan puhun itsestäni ihmisenä, joka on hyväkäytöksinen, kaunis ja ihana. Ja joka vain on oppinut asioita monia muita hitaammin.
Jonkun muun sanan voisi keksiä kuin kehitysvammainen.
Jos sanotaan, että kiva, hyvätapainen, nuori neiti, joka ei aina ymmärrä kaikkia hienoja sanoja, mutta voi kohdella kuten aikuista naista, ei ole leimaavaa.
Oppimishankaluuksinen voisi olla parempi nimitys kuin kehitysvammainen.
Vastaus:
Hei
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kehitysvamma on huono sana.
Minullekin tärkeintä on se, millainen ihminen toinen on.
Se miten asioita oppii, ei kerro vielä kovin paljon siitä, millainen ihminen on. Tapa oppia asioita on tosiaan vain yksi ihmisen ominaisuus muiden ominaisuuksien joukossa.