Alihankintatyöt toimintakeskuksessa
Miksi toimintakeskuksissa tehdään välillä alihankintatöitä? Meille ei kuitenkaan anneta siitä lisää rahaa.
Mikseivät oikeissa töissä olevat pakkaa itse niitä ruuveja ja muttereita pusseihin?
Meille ei edes kerrota, että mihin niitä ruuveja ja muttereita oikein tarvitaan. Eikä kukaan ole ikinä kiittänyt meitä alihankintatöiden tekemisestä.
Olisi kivaa, jos joku sanoisi edes joskus: ”Kiitos, tästä oli paljon apua!”.
Vastaus
Hei
Olisi tosiaan tärkeää, että teitä kiitetään alihankintatöistä.
Alihankintatöitä on tehty pitkään työtoiminnassa. Taustalla on ajatus siitä, että alihankintatöiden tekeminen on kuntouttavaa.
Työtoiminta on sosiaalipalvelu. Siksi työtoiminnan alihankintatöistä ei makseta palkkaa.
Joissain kunnissa työtoiminnan alihankintatöitä voi kuitenkin muuttaa palkkatyöksi.
Esimerkiksi Helsingin kaupungin työkeskuksen asiakkaat tekevät alihankintatöitä palkkatyönä Väylä ry:ssä.
Pohjois-Karjalassa työtoiminnan asiakkaat tekevät alihankintatöitä myös kevytyrittäjinä.