Epilepsia

Hei! Tunnetko sinä jonkun, jolla on epilepsia ja oikea vauva? Miten epilepsiapotilas voi tehdä vauvoja, vaikka hänellä on epilepsia itsellään? Vai käyttääkö hän jotain keinohedelmöitystä, että voisi saada vauvan?

Vastaus:

Hei! En itse tunne epilepsiaa sairastavia äitejä. Mutta etsin aiheesta tietoa Epilepsialiiton verkkosivustolta. Siellä luki, että suurin osa epilepsiaa sairastavien naisten raskauksista sujuu ilman ongelmia. Myös epilepsiaa sairastavien äitien lapset ovat yleensä terveitä.

Epilepsiaa sairastava ihminen tarvitsee yleensä lääkkeitä. Niistä on apua epilepsiakohtauksiin. Jotkin epilepsialääkkeet voivat aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista. Myös epilepsiakohtaus voi olla sikiölle haitallinen. Siksi raskaana olevan naisen kannattaa yleensä syödä epilepsialääkkeitä myös raskauden aikana. Epilepsiaa sairastavan naisen raskaus pitää aina suunnitella yhdessä lääkärin kanssa. Lääkärin kanssa mietitään, millaisia lääkkeitä raskaana oleva nainen tarvitsee.