Olet tässä:
 

Erilaisten asioiden osaaminen

Miksi minä olen näin tyhmä, että en osaa melkein mitään kunnolla?

En osaa puhua kunnolla ja kävely on minulle vaikeaa. En osaa juuri lainkaan englantia. Ja ruotsia osaan vain muutaman sanan ja pari lausetta.

Joku toinen osaa suomen lisäksi vaikka englantia, ruotsia ja sitten jotain muitakin kieliä hyvin. He osaavat lukea monta sataa sivuisia yleiskielen kirjoja, joita minä en osaa lukea tai ainakaan ymmärrä kunnolla.

Monet ihmiset osaavat kaikenlaisia asioita, joita minä en osaa ollenkaan.

Sitten minulle nauretaan, kun esimerkiksi minun kysymykset ja mielipiteet ovat tyhmiä. Olen aikuinen ja minulle sanotaan, että jopa lapsi ymmärtää asiat paremmin kuin minä. Esimerkiksi mitä on rakkaus.

Vastaus

Hei

Kurjaa, että sinulle on puhuttu rumasti. Se on väärin ja satuttaa.

Esimerkiksi kehitysvammaisuus voi vaikeuttaa uusien asioiden oppimista ja ymmärtämistä.

Me kaikki osaamme erilaisia asioita. Eikä kukaan meistä osaa kaikkea.

Eri ihmisille eri asiat ovat vaikeita. Ja jokainen tarvitsee muiden ihmisten apua ja tukea.

Sinä osaat esimerkiksi kirjoittaa todella hyvin.

Tyhmiä kysymyksiä ja mielipiteitä ei ole olemassa. Ja rakkaus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.

Haluatko kertoa, mitä rakkaus tarkoittaa sinulle?