Ihmisten erot

Onko kehitysvammaisilla ja tavallisilla ihmisillä mitään eroa? Jos on, niin mitä?

Vastaus

Hei

Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää asioita. Kehitysvammainen ihminen tarvitsee tavallista enemmän aikaa uusien asioiden oppimiseen.

Kehitysvamma on vain yksi ihmisen ominaisuus. Se kertoo jotain siitä, miten ihminen ymmärtää ja oppii asioita. Mutta se ei kerro sitä, millainen ihminen hän on.

Me kaikki olemme omanlaisiamme. Meillä kaikilla on erilaisia ominaisuuksia. Me opimme asioita eri tavalla, ajattelemme asioista eri tavalla ja tunnemme eri tavalla.

Ei ole olemassa kahta samanlaista ihmistä. Olemme kaikki keskenämme erilaisia.

Ihmisten erilaisuus on hyvä asia. Koska olemme erilaisia, voimme oppia toisiltamme, tukea toisiamme ja täydentää toisiamme.

Meistä kukaan ei pärjää yksin ilman muiden ihmisten tukea.