Olet tässä:
 

Jatkokysymys älykkyydestä

Kiitos, kun vastasit viestiin älykkyyosamäärästä. Olen miettinyt voiko älykyysosamäärää kehittyä? Minun älykyysosamäärä on 44, mutta jos oikein harjoitelee, niin voiko älykyys nousta siten että se olisi joskus 54?

minulle on sanottu, että en saisi miettiä tolasta ja että olen hyvä tällaisena kun olen. Minun ohjaaja sano niin. Olen vielä nuori, 24 vuotta vanha.

Katselen paljon lastenohjelmia ja kuuntelen lastenlauluja. En  pysyty katsoman ulkomaankielisiä ohjelmia, koska teksti menee liian nopesti. Olen siltti tyytyvänen elämääni ja ymmärän erilasuuteni, vaikka olen kuullut että keskivaikeasti kehitysvammaset eivät ymmärtäsi erilasuuttaan. Tiedän sen, että olen erilanen. Lapsena luulin, että kun tulen aikuiseksi, niin kehitysvamma katoaa.

Olen ilonen ja naurava ihminen ja mua sanotan aurikoiseksi prinsesaksi ja aina kun tule vieraitta niin olen niitä halaamasa. Olen tämöinen kun olen.

Vastaus

Älykkyystesti ei ole koskaan tarkka. Se ei ole niin kuin mittanauha tai puntari, joista saa ihan tarkan tuloksen. Testin tuloksena saatu älykkyysosamäärä on ”suunnilleen sinne päin”. Jos testin tulos on 44, se voi tarkoittaa todellisuudessa jotakin 40 ja 60 välillä.

Itsekään en ole joka hetki yhtä kyvykäs. Joskus on paremmassa vireessä ja innostunut ja keskittyy paremmin. Silloin saa parempia tuloksia.

Joskus on nälkä ja väsyttää ja meteli häiritsee ja silloin ei pysty

siihen, mihin olisi kykyjä. Testien antamat tulokset voivat vaihdella tällaisistakin syistä kerrasta toiseen.

Siksi ei kannata liikaa tuijottaa näitä numeroita. Sinun

älykkyysosamääräsi kertoo oikeastaan vain sen, että sinulla on

kehitysvamma. Se tarkoittaa, että jotkut asiat ovat sinulle hankalia ja tarvitset niihin apua tai tukea. Mutta ihan varmasti sinulla on myös paljon sellaisia asioita, missä olet hyvä.