Itsenäiseen asumiseen
Hei
Olisi ajoittain toiveissa pääsy pois palveluista itsenäiseen asumiseen. Miten pitäisi toimia?
Vastaus
Hei
Oletko pohtinut, miten haluaisit asua?
Voisit kirjoittaa asumiseen liittyviä toiveita vaikka paperille.
Voit esimerkiksi pohtia seuraavia asioita:
- Missä haluat asut? Haluatko esimerkiksi asua maalla vai kaupungissa?
- Millaisessa talossa haluat asua? Haluatko asua esimerkiksi kerrostalossa tai rivitalossa?
- Kenen kanssa haluat asua? Haluatko asua yksin vai yhdessä jonkun kanssa?
- Miten haluaisit viettää vapaa-aikaasi? Mitä haluaisit harrastaa tai keitä haluaisit tavata?
- Mitä haluaisit tehdä kodin lähellä? Haluaisitko käydä esimerkiksi kävelyllä luonnossa, elokuvissa, uimassa tai kirjastossa?
- Millaisiin asioihin tarvitset arjessasi tukea? Tarvitsetko tukea esimerkiksi ruuanlaittoon, siivoamiseen tai harrastamiseen?
- Keneltä voisit saada tukea uuteen kotiisi? Voisitko saada tukea esimerkiksi kodin lähellä olevan ryhmäkodin ohjaajilta, naapureilta tai kavereilta?
Voit pohtia ja kirjoittaa toiveitasi ylös yksin tai yhdessä jonkun kanssa.
Kun olet miettinyt, miten haluat asua, voit ottaa yhteyttä omaan sosiaalityöntekijään. Kerro hänelle toiveistasi ja suunnitelmistasi. Kysy häneltä, millaisia asumisen vaihtoehtoja kotikunnassasi on.
Lue myös: Monta tapaa asua
Tsemppiä!