Laskun maksamatta jättäminen

Mitä tapahtuu, jos jättää laskun maksamatta?

Vastaus

Hei

Laskuun on yleensä merkitty eräpäivä, johon mennessä lasku pitää maksaa.

Jos laskua ei maksa eräpäivään mennessä, velkoja lähettää yleensä maksumuistutuksen.

Jos laskua ei maksa muistutuksesta huolimatta, lasku siirtyy perintään. Perintätoimisto lähettää laskusta perintäkirjeen, jossa vaaditaan laskun maksua. Maksuun on lisätty myös kuluja perinnästä.

Jos laskua ei vieläkään maksa, velkoja voi viedä asian oikeuteen. Tästä voi seurata maksuhäiriömerkintä ja ulosotto.

Maksuhäiriömerkintä voi vaikeuttaa esimerkiksi lainan tai vuokra-asunnon saamista.

Ulosotto tarkoittaa velallisen omaisuuden takavarikointia ja myyntiä.

Laskut on tärkeä maksaa eräpäivään mennessä. Jos laskun maksamisessa on vaikeuksia, kannattaa pyytää apua mahdollisimman pian luotettavalta ihmiseltä.

Velkojalta voi yleensä saada laskun maksuun lisää maksuaikaa.