Miten välttää aikuisten ohjelmat?
Miten voi välttää jatkossa kaikki aikuisten tv-ohjelmat?
Ne on pelottavia ja minulle tulee vain paha mieli, kun katson uutisia tai muuta. Yle Areenasta katsoin some uhkaa demoratiaa ja nyt olen peloissani.
Vastaus
Hei
Kurja kuulla, että sinua pelottaa.
Oletko jutellut pelostasi jonkun kanssa?
Huolista ja peloista kannattaa puhua luotettavan ihmisen kanssa, se helpottaa oloa.
Ohjelmien tiedoissa kerrotaan, minkä ikäisille ohjelma on tarkoitettu. Tiedoissa kerrotaan myös, sisältääkö ohjelma esimerkiksi väkivaltaa tai voiko se aiheuttaa ahdistusta.
Nämä tiedot näkyvät esimerkiksi Yle Areenassa ja ohjelman alussa.
Ohjelmien ikärajat ja sisältövaroitukset kerrotaan pyöreillä merkeillä. Merkeissä on ohjelman ikäraja ja esimerkiksi hämähäkin kuva, jos ohjelma voi aiheuttaa ahdistusta.
Voit katsoa ikäraja- ja sisältömerkkien selitykset Kavin sivuilta. Sivusto ei valitettavasti ole selkokielinen.
Pääset Kavin sivuille tästä linkistä (kavi.fi)
Jos haluat katsoa ohjelman, joka saattaa olla pelottava, voitko katsoa sen yhdessä jonkun kanssa?
Kun katsot ohjelman yhdessä jonkun kanssa, se ei ehkä tunnu yhtä pelottavalta. Voit myös jutella ohjelmasta samalla, kun katsot sitä.
Lue myös: Puhu huolista ja peloista