Puhu huolista ja peloista

Nainen peittää kasvot käsillään.Me kaikki tunnemme toisinaan huolta ja pelkoa.

Juuri nyt moni on huolissaan Ukrainan sodasta.

Huolista ja peloista kannattaa puhua. Se helpottaa oloa.

Pelkoa aiheuttavat monenlaiset asiat

Huolta ja pelkoa voivat aiheuttaa monenlaiset asiat.

Sinulle on voinut tapahtua jotain pelottavaa. Ehkä olet nähnyt tai kuullut jotain huolestuttavaa.

Voit olla peloissasi esimerkiksi siitä, mitä sinulle tapahtuu. Sekin voi huolestuttaa, mitä läheisillesi tapahtuu.

Kaikki tunteet ovat sallittuja

Nainen alakuloisena.

Huoleen ja pelkoon liittyy usein myös muita tunteita.

Jos olet kokenut jotain pelottavaa, saatat olla myös

  • ahdistunut
  • epävarma
  • surullinen
  • vihainen
  • levoton.

Saatat olla myös helpottunut, että olet itse turvassa. Saatat olla helpottunut siitäkin, että sinulle tärkeät ihmiset ovat kunnossa.

Kaikki tunteet ovat sallittuja. Mikään tunne ei ole väärä tai kielletty.

Vaikeat tunteet menevät myös ohi.

Puhuminen auttaa

Huolista ja peloista kannattaa jutella. Puhuminen helpottaa sinun oloasi.

Voit puhua vaikkapa

  • ystävän
  • perheenjäsenen
  • ohjaajan
  • tukihenkilön kanssa.

Kun juttelet tunteistasi, voit pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Miltä sinusta tuntuu nyt?
  • Mitkä asiat huolestuttavat tai pelottavat sinua?
  • Mitkä asiat ovat hyvin?
  • Mikä sinua auttaa?
  • Mistä sinulle tulee hyvä olo?

Pidä kiinni tutuista tavoista

Jos olet huolissasi tai peloissasi, yritä pitää kiinni tutuista tavoista.

Tuttu päiväohjelma lisää turvallisuutta ja helpottaa oloa. Pelko ja muut vaikeat tunteet vähenevät, kun elät tavallisesti.

  • Herää aamulla tavalliseen aikaan.
  • Peseydy ja pukeudu.
  • Harrasta liikuntaa.
  • Tee asioita, joista pidät.
  • Syö ja käy nukkumaan tavalliseen aikaan.

Alkoholia kannattaa välttää. Se huonontaa oloa.

Tee mukavia asioita

Nainen juo kahvia ja lukee kirjaa.Jos olet huolissasi, tee asioita, joista tykkäät. Mukavien asioiden tekeminen helpottaa oloasi.

Mistä sinulle tulee hyvä olo? Mikä sinua rentouttaa?

Pidätkö esimerkiksi

  • lukemisesta
  • musiikin kuuntelusta
  • laulamisesta
  • liikkumisesta luonnossa
  • eläimistä
  • maalaamisesta tai piirtämisestä
  • kirjoittamisesta
  • pelaamisesta?

Pidä ainakin yhteyttä sinulle tärkeisiin ihmisiin.

Myös liikunta kannattaa. Se rentouttaa.

Apua huoliin ja pelkoihin

Muista, et ole ainoa, joka pelkää. Et ole myöskään yksin. Huoliin ja pelkoihin saa apua. Ja pelottavistakin asioista selviää.

Saat apua esimerkiksi seuraavissa paikoissa:

Kehitysvammaliiton puhelin

Voit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen maanantaisin kello 15–17 ja torstaisin kello 10–12. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä. Numero on 09 348 09 348.

Verkko-Kertun neuvonta

Verkko-Kerttu vastaa kysymyksiisi selkokiellä.

Pääset Verkko-Kertun sivuille tästä linkistä

Kohdataan-some

Kohdataan-somessa voit jutella tunteistasi muiden kanssa. Kohdataan-somessa on valvoja paikalla joka arkipäivä kello 9–15.

Pääset Kohdataan-someen osoitteesta kohdataan.fi

MIELI ry:n Kriisipuhelin

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen voit soittaa milloin tahansa. Numero on 09 2525 0111.

Lue lisää Kriisipuhelimesta Mieli ry:n sivuilta (mieli.fi)

Sekasin-chat nuorille

Sekasin-chatissa nuoret voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä. Sekasin-chat on auki maanantaista perjantaihin kello 9–24 sekä lauantaina ja sunnuntaina kello 15–24.

Pääset chattiin osoitteesta sekasin.fi

Solmussa-chat aikuisille

Solmussa-chatissa aikuiset voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä. Solmussa-chat on auki maanantaista torstaihin kello 15–19.

Pääset chattiin Tukinetin sivuilta (tukinet.net)

Lähde:

Teksti: Jenni Sipilä ja Susanna Rieppo, 2022
Kuvat: Istockphoto