Parisuhde ja kehitysvammaisuus

Mitä asioita parisuhteessa ei ole pakko kertoa toiselle? Onko esimerkiksi lievästä kehitysvammasta pakko kertoa toiselle? Se kun ei välttämättä näy ulospäin.

Vastaus

Hei

Jokainen päättää itse, mitä asioita kertoo parisuhteessa kumppanilleen.

Lievästä kehitysvammasta ei ole pakko kertoa toiselle. Mutta suosittelen olemaan parisuhteessa avoin ja rehellinen.

On tärkeää, että parisuhteessa voi olla oma itsensä.

Kehitysvammaisuutta ei tarvitse salata tai peitellä. Siinä ei ole mitään hävettävää.

Kehitysvammaisuus on vain yksi ihmisen ominaisuus. Se kertoo vain siitä, että ihmisen voi olla vaikea oppia ja ymmärtää joitain asioita.

Kehitysvammaisuus ei kerro siitä, millainen ihminen ja kumppani joku on.

On tärkeää, että parisuhteessa tulee hyväksytyksi juuri sellaisena kuin on.