Kumpaan kuuluu liikapuheliaisuus?

Kumpaan näistä kuuluu aistiherkkyys ja liikapuheliaisuus: aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö vai kehitysvamma?

Vastaus

Hei

Diagnooseista osaavat kertoa parhaiten lääkärit.

Minä en ole lääkäri, mutta voin vastata kysymykseesi yleisellä tasolla. Voit kysyä asiasta lisää esimerkiksi omalta lääkäriltäsi.

Aistiherkkyydet liittyvät usein autismin kirjon häiriöihin.

Puhumisen määrä liittyy usein ihmisen persoonallisuuteen eli luonteeseen. Toiset puhuvat vähän, toiset puhuvat enemmän.

Liiallinen puhuminen voi liittyä mielenterveyden häiriöihin, kuten kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön liittyy maanisia vaiheita, joiden aikana ihminen on kiihtynyt, touhukas ja puhelias.

Kehitysvammaan voi liittyä autismin kirjon häiriöitä ja mielenterveyden häiriöitä.

Diagnooseista kannattaa tosiaan kysyä lisää lääkäriltä.