Olet tässä:
 

Vanhat termit ja tavat

Hei Kerttu

Miksi ennen on ollut niin julmia termejä, kuten idiootti, imbesilli ja vähämielinen?

Miksi ennen on kehitysvammaisia pakkosteriloitu?

Minä olen keskiasteisesti kehitysvammainen tyttö, joten vanhan termin mukaan olisin vähämielinen imbesilli, mikä ei kuulosta kivalle.

Älykyys ei ole tärkeää, vaan se millainen on. Olen kiltti ja otan muut huomioon ja olen keskiasteisesti kehitysvammainen tyttö.

Vastaus

Hei

Ennen kehitysvammaisuudesta käytettiin tosiaan eri nimityksiä kuin nykyisin. Aikaisemmin kehitysvammaisia aikuisia myös pakkosteriloitiin.

Aikaisemmin kehitysvammaisuudesta ei tiedetty yhtä paljon kuin nyt. Ihmisille ei ollut tarpeeksi tietoa siitä, mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa.

Nuo vanhentuneet sanat ja tavat eivät tosiaan kuulosta ja tunnu kivoilta.

Onneksi ajan kuluessa kieli ja sanat ovat muuttuneet ja ihmisten tieto kehitysvammaisuudesta on lisääntynyt.

Nykyisin tiedämme, että kehitysvamma on vain yksi ihmisen ominaisuus. Se kertoo hyvin vähän siitä, millainen ihminen on.

Nykyisin tiedämme, että kehitysvammaisilla ihmisillä on ihan samat oikeudet kuin muilla. Myös kehitysvammaisille aikuisilla on oikeus päättää siitä, hankkivatko he lapsia vai eivät.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Älykkyys on vain yksi ihmisen ominaisuus. Ja älykkyyttäkin on monenlaista.

Olemme jokainen omanlaisiamme. Olemme arvokkaita ja tärkeitä juuri sellaisina kuin olemme. Opimme asioita eri tavoin. Ja tarvitsemme toistemme tukea eri asioihin.

Kukaan meistä ei pärjää yksin, eikä kukaan osaa kaikkea. Onneksi voimme auttaa ja tukea toisiamme.

On ihana ja tärkeä juttu, että otat muut huomioon.