Oma ja toisen mutismi
Tänne muutti pari viikkoa sitten asukas, jolla on mutismi ja mullakin on.
Miksi hän voi puhua jo joitain sanoja? Vaikka mä puhuin ekat sanat vasta kuukausien päästä ja nytkin olen ollut viikkoja puhumatta, kun ahdistuin.
Vastaus
Hei
Mutismi tarkoittaa valikoivaa puhumattomuutta.
Puhumattomuus on aina yksilöllistä. Eli jokainen puhuu omaan tahtiinsa ja oman tilanteensa mukaan.
Itseään ei kannata verrata liikaa muihin. Vertailu voi aiheuttaa huonommuuden tunteita.
Olemme jokainen omanlaisiamme ja meillä kaikilla on omat vaikeutemme. Olemme hyviä ja tärkeitä juuri sellaisina kuin olemme.
Toivottavasti ahdistuksesi helpottaa.
Tsemppiä!