Olet tässä:
 

Muutto ja pelkääminen

Heippa

Olen syntynyt Tukholmassa.

Ensimmäinen Suomen joulu.

Olen oppinut kieltä. Olen kuitenkin ruotsalainen, vaikka on myös suomalainen passi.

Pelottaa tässä maassa kuitenkin.

Miksi pelkään?

Hyvää Joulua sinulle.

Vastaus

Hei

Ikävä kuulla, että pelkäät.

Pelkoon voi olla monenlaisia syitä. Esimerkiksi muuttaminen uuteen maahaan voi pelottaa. Se on suuri muutos.

Suurien muutoksien aikana kannattaa pitää kiinni tutuista tavoista.

Tuttu päiväohjelma lisää turvallisuutta ja helpottaa oloa.

  • Herää aamulla tavalliseen aikaan.
  • Peseydy ja pukeudu.
  • Harrasta liikuntaa.
  • Tee asioita, joista pidät.
  • Syö ja käy nukkumaan tavalliseen aikaan.

Kun sinua pelottaa, tee asioita, joista saat hyvää oloa.

Tykkäätkö esimerkiksi

  • käydä kävelyllä
  • laittaa ruokaa
  • kuunnella musiikkia
  • maalata
  • tavata ihmisiä?

Kun sinua pelottaa, voit kokeilla myös rentoutumista:

  • Ota mukava asento. Voit istua tai maata.
  • Sulje silmäsi.
  • Hengitä syvään sisään ja ulos.
  • Hengitä niin, että vatsasi pullistuu, kun hengität sisään. Ja litistyy, kun hengität ulos.

Hengittele näin rauhassa muutaman minuutin ajan. Miltä hengitys tuntuu? Miltä oma keho tuntuu?

Pelko on tunne ja kaikki tunteet ovat sallittuja. Kaikki tunteet menevät myös aina ohi. Pelkoon auttaa siis myös aika.

Kaikenlaisista vaikeista tunteista kannattaa myös kirjoittaa tai jutella. Se helpottaa oloa.

Voisit jutella pelosta jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Tällainen voi olla esimerkiksi perheenjäsen, ohjaaja tai tukihenkilö.

Voisit jutella esimerkiksi seuraavista asioista:

  • Milloin pelko alkoi?
  • Millaisissa tilanteissa pelkäät?
  • Milloin et pelkää?
  • Miltä sinusta tuntuu, kun et pelkää?
  • Milloin sinusta tuntuu hyvältä?
  • Millaisista asioista sinulle tulee hyvä olo?

Lue myös vinkit huolien ja pelkojen käsittelyyn

Toivottavasti pelko helpottaa.

Oikein hyvää joulua sinullekin!