Koronavirus ja laitokset

Emmehän joudu takaisin laitoksiin koronaviruksen takia?

Minua pelottaa ajatus, että joudumme takaisin laitoksiin, jos talous romahtaa koronaviruksen takia. En haluaisi asua missään isossa laitoksessa, missä ei olisi mitään virikkeitä. Pelottaa ajatus, jos talous romahtaa ja joutuisin laitokseen.

Vastaus

Älä pelkää. Et joudu laitokseen.

Koronavirus tosiaan vaikuttaa Suomen talouteen, mutta vaikutus on tilapäinen. Taloudessa tapahtuu aina muutoksia. Välillä taloustilanne on huonompi, sitten taas parempi.

Suomen hallitus voi myös parantaa taloustilannetta monin tavoin.

Koronavirus tai taloustilanne ei vaikuta siihen, että kehitysvammaisilla ihmisillä on oikeus päättää, missä he asuvat. Tämä oikeus perustuu Suomen perustuslakiin ja YK:n vammaissopimukseen.

Voit siis olla ihan rauhallisin mielin.

Voisitko jutella asiasta läheisen ihmisen tai ohjaajan kanssa? Voisit kertoa, että asia pelottaa sinua.

Jos et voi tavata läheisiä ihmisiä, soita heille puhelimella.

Pidetään toisistamme huolta!

Lue lisää koronaviruksesta.