Olet tässä:
 

Koronavirus: Jos taas tulee rajoituksia

Koronapotilaiden määrä on ruvennut taas kasvamaan ja minä pelkään, että taas tulee niitä rajoituksia. Eli ei saa lähteä asuntolasta mihinkään, ei edes pihalle saisi mennä.

Viime kerralla se kesti melkein kaksi kuukautta, joka oli hirveän pitkä aika.

Miten sen taas kestää?

Asuntolassa on hirveän tylsää jo muutenkin, kun ei ole mitään kivaa tekemistä, eivätkä ohjaajatkaan keksi mitään sellaista tekemistä, mikä on minusta kivaa. Pakottavat tekemään asioita joista en pidä sellaisten asukkaiden kanssa joita pelkään.

Vastaus

Hei

Koronatartuntojen määrä on kasvanut Suomessa. Tilanne on kuitenkin ihan erilainen kuin viime keväänä.

Tartuntoja on yhä selvästi vähemmän kuin keväällä.

Keväällä koronavirus tuli yllättäen. Erilaisia rajoituksia jouduttiin tekemään nopeasti. Nyt koronasta on enemmän tietoa ja olemme varautuneet uusiin tartuntoihin.

Koronan leviämistä voi estää monin tavoin. On tärkeää pestä kädet usein ja hyvin. Aivastaa ja yksiä pitää nenäliinaan tai hihaan. Julkisessa liikenteessä kannattaa käyttää maskia. Jos on flunssan oireita, pitää ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja käydä koronatestissä.

Kaikki nämä toimet estävät tautia leviämästä.

Jos asuntolassa pitää taas rajoittaa liikkumista, siihen on nyt ehditty varautua paremmin.

Mitä sinä haluaisit tehdä asuntolassa?

Voisit kirjoittaa ylös asiat, joista tykkäät.

Tykkäätkö esimerkiksi

  • jutella muiden asukkaiden tai ohjaajien kanssa
  • jutella puhelimessa
  • käyttää nettiä
  • lukea kirjoja
  • ottaa valokuvia
  • katsoa telkkaria
  • pelata pelejä
  • piirtää?

Onko jotain muuta puuhaa, josta tykkäät? Kerro toiveistasi ohjaajille.

Tässä vielä muutama vinkki mukaviin puuhiin:

Jos tykkäät ottaa kuvia, voit osallistua Vernerin selkosivujen Lempipaikkani-kuvakisaan.

Lue lisää Lempipaikkani-kilpailusta

Tunnetko jo Kohdataan-palvelun?

Kohdataan on uusi, helppokäyttöinen somepalvelu. Kohdataan-palvelussa voit jutella samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Lue lisää Kohdataan-palvelusta

Jos olet kiinnostunut vammaisten oikeuksista, voitte perustaa asuntolassa vammaissopimuksen opintopiirin. Opintopiirissä voitte tutustua YK:n vammaissopimukseen yhdessä.

Lue lisää vammaissopimuksen opintopiiristä