Kuolleista ihmisistä unien näkeminen?
Mistä mahtaa johtua, että minä näen kuolleista sukulaisista usein unta? He ovat aina elossa unessa, vaikka he olisivat kuolleet jo monta vuotta sitten.
He saattavat olla unessa vielä ihan erilaisia kuin oikeassa elämässä, mutta kuitenkin tiedän kyseessä olevan joku sukulainen, jonka tunnen unessa.
Tälläkin viikolla näin unta serkkuni pojasta, joka oli kuollessaan aikuinen, mutta unessa hän oli lapsi, minun isoveli. Minäkin olin lapsi ja meillä oli kaksi siskoa, vaikka minulla ei ole siskoja. Sitä paitsi pidimme kaikki kovasti askartelusta, vaikka minä en ole koskaan tykännyt siitä.
Vastaus
En osaa sanoa, miksi näet usein unta juuri kuolleista sukulaisistasi.
Kukaan ei varmasti tiedä, miksi näemme sellaisia unia kuin näemme.
Asiasta on kyllä monia näkemyksiä:
Yhden näkemyksen mukaan unet ovat valmistautumista mahdollisiin uhkiin.
Toisen käsityksen mukaan on täysin sattumaa, millaisia unia näemme.
Kolmannen näkemyksen mukaan näemme yöllä unta kuluneen päivän tapahtumista.
Tiede ei ole pystynyt todistamaan yhtään näistä näkemyksistä.