Kuukautiset

Jos on kuukautiset, saako sama side olla 12 tuntia?

Vastaus:

Luit ilmeisesti aikaisemman vastaukseni kuukupista. Terveysside pitää vaihtaa useammin kuin kuukuppi. Päivällä side pitää vaihtaa neljän tunnin välein. Yöllä ei tarvitse herätä vaihtamaan sidettä, saman siteen voi pitää koko yön.

Side pitää vaihtaa usein, koska siihen kertyy kehosta vuodon lisäksi erilaisia bakteereja. Muista myös pestä alapää aina siteen vaihdon yhteydessä. Näin pysyt puhtaana ja raikkaana.

Kuukautiset

Miten pääsen kokonaan eroon kuukautisista? Lasta ei saa tehdä kun olen lievästi älyllisesti kehitysvammainen.

Vastaus:

Kuka on sanonut sinulle, että lievästi kehitysvammainen ihminen ei saa saada lasta? Kyllä sinulla on oikeus perustaa perhe, kuten muillakin ihmisillä.

Voit lukea Verneri.netin sivuja, joissa kerrotaan vauvahaaveista ja vanhemmuudesta. Pääset vauvahaaveita-sivulle tästä linkistä ja tukea vanhemmuuteen -sivulle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Keskustele lääkärisi kanssa kuukautisista.

Kuukautiset

Olen 21-vuotias tyttö eivätkä kuukautiseni ole alkaneet. Milloin ne alkavat ja onko se vaarallista? Netissä luki että jos kuukautisia ei kuulu pitää tehdä raskaustesti ja abortti. Onko se totta ja mikä abortti on?

Vastaus:

Kuukautiset kuuluvat naisena olemiseen, eikä niissä ole mitään vaarallista. Kuukautiset alkavat yleensä 10–16 vuoden iässä. Koska olet jo 21-vuotias, sinun kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa.

Kuukautiset ovat tytölle merkki hedelmällisyydestä. Tyttö voi siis tulla raskaaksi, jos hänen kuukautisensa ovat alkaneet ja hän harrastaa seksiä ilman ehkäisyä.

Abortti on raskauden keskeytys.  Raskauden keskeytyksen tekee lääkäri. Naisella voi olla monta syytä tehdä abortti. Hän voi esimerkiksi olla liian nuori äidiksi.

Voit keskustella lääkärin kanssa myös raskauteen ja ehkäisyyn liittyvistä asioista. Jos sinulla on joku läheinen aikuinen, voit jutella myös hänen kanssaan naiseksi kasvamiseen liittyvistä asioista.