Lapset

Miksi minulle sanotaan, että kehitysvammaiset eivät voi tehdä lapsia ja onko se totta?

Vastaus:

Kyllä kehitysvammaiset aikuiset voivat tehdä lapsia. Meistä jokaisella on oikeus haaveilla omasta lapsesta. Jokaisen aikuisen on kuitenkin pohdittava sitä, pystyykö hän huolehtimaan lapsesta.

Vanhemmuus on haastavaa meistä jokaiselle. Lapsen saamiseen liittyy todella paljon vastuuta. Lapsi vaatii koko elämän mittaista sitoutumista ja jatkuvaa huolenpitoa.

Kehitysvammainen vanhempi tarvitsee yleensä paljon tukea ja apua lapsesta huolehtimiseen. Jos haaveilee lapsesta, kannattaa miettiä, mistä ja keneltä tukea saisi.

Omista tunteista ja haaveista kannattaa jutella läheisten ihmisten kanssa. Heiltä voi myös kysyä, millaisia tunteita ja ajatuksia haaveet lapsesta herättävät heissä.

Lapset

Emme me vielä suunnittele lapsia, kun olemme ihan vastikään löytäneet toisemme ja seurustelumme on vasta ihan alussa. Emme ole vielä kokeilleet edes seksiä, mutta aiomme kyllä tehdä niin vielä. Minusta lieväkään kehitysvamma estä ketään seurustelemasta. Saati sitten olemasta äiti. Hän on tyttö siinä missä muutkin. Mutta lasten aika on sitten kun se on.

Vastaus:
Kehitysvammaiset ihmiset voivat hankkia lapsia. Lasten hankkimista ei voi kieltää keneltäkään. Kaikkien vanhempien on kuitenkin pohdittava sitä, pystyykö huolehtimaan lapsesta.

Lapsi vaatii pitkäaikaista sitoutumista ja jatkuvaa huolenpitoa. Vanhemmuuteen vaikuttavat ihmisen muut kyvyt, kokemukset omista vanhemmista, läheisten tuki, kyky etsiä ja ottaa vastaan apua sekä ympäristö. Vanhemmuuteen voi saada myös tukea.

Jos ette vielä halua lapsia, seksin aikana täytyy käyttää ehkäisyä. Näistä asioista voi keskustella oman terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa ja miettiä, mikä olisi sopiva ehkäisykeino.