Miksi en osaa melkein mitään?

En osaa syödä, en muista lääkkeitä, en osaa leikata kynsiä, en osaa huuhdella hiuksia, en osaa herätä vessaan yöllä, en osaa mennä nukkumaan, jos ei hoitaja sano.

En osaa sanoa r-kirjainta sanan keskellä, en aina osaa puhua ollenkaan.

En ymmärrä aina, mikä on unta tai totta. Yksi yö luulin, että iskä kuoli, niin huusin yöhoitajalle niin, että hän joutui pitkään olemaan luonani, että rauhoitun.

En osaa olla autossa, vaan pitää laittaa lapsilukko. En osaa kiivetä taksiin ilman kuskin apua, en osaa kävellä ilman rollaattoria.

Vastaus

Hei

Me ihmiset olemme erilaisia keskenämme. Osaamme erilaisia asioita ja tarvitsemme apua erilaisiin asioihin.

Siinä olemme kuitenkin kaikki samanlaisia, että kukaan meistä ei pärjää yksin ja ilman muiden apua.

Kerrot monia asioita, joita et osaa. Mutta et kerro mitään siitä, mitä osaat.

Osaat ainakin kertoa ja kirjoittaa itsestäsi hienosti!

On hyvä tietää, mihin tarvitsee apua. Silloin asiasta voi jutella esimerkiksi hoitajien kanssa.

Voit kertoa hoitajille, millaista apua haluat ja tarvitset. Voitte yhdessä sopia, miten hoitajat sinua auttavat.

Ethän ole liian ankara itsellesi?