Miksi en saa tehdä mitä haluan?
Minä täytin 18 vuotta eli olen nyt aikuinen.
Miksi minun ei anneta tehdä mitä haluan?
Suomi on vapaa maa ja minä luulin, että Suomessa aikuinen saa tehdä mitä itse haluaa, mutta minulle on sanottu, että niin ei ole.
Miksi Suomessa kaikki ihmiset eivät saa tehdä mitä tahansa he haluavat? Minusta kaikkien pitäisi saada tehdä mitä haluavat tai ainakin minun pitäisi saada tehdä mitä itse haluan.
Vastaus
Paljon onnea! Olet nyt täysi-ikäinen.
Me suomalaiset muodostamme yhdessä yhteiskunnan. Sinä olet nyt yhteiskunnan täysi-ikäinen jäsen. Yhteiskunnan jäsenenä sinulla oikeuksia ja velvollisuuksia.
Sinulla on velvollisuus noudattaa Suomen lakeja ja yhteisiä sääntöjä. Ilman lakeja ja sääntöjä yhteiskuntamme ei toimisi. Emme voisi elää yhdessä turvallisesti ja tasavertaisesti. Lait ja säännöt suojelevat meitä.
Sinulla on oikeus vaikuttaa yhteiskuntaamme, yhteisiin sääntöihin ja omaan elämääsi.
Joistain asioista voit päättää itse, joistain asioista päätät yhdessä muiden kanssa. Jotkut asiat päättää joku muu.
- Mitä sinä haluaisit tehdä?
- Mistä haluaisit päättää itse?
- Jos et voi päättää asiasta itse, miten voisit vaikuttaa asiaan?
- Voitko esimerkksi jutella ja neuvotella asiasta jonkun kanssa?